سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • کلیه ی خدمات سایت تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.لطفا از پرداخت وجه خودداری نمایید..
  • ""
  • ""
  • تداوم رشد فولاد آسیا در سال 2012؛ صنایع فولاد ژاپن و کره جنوبی در نوآوری پیشتازی می‌کنند.

    معدن و توسعه: سال 2011 یک سال فراموش نشدنی برای اقتصادهای آسیایی است، با ویژگی‌های مشخصی همچون از دست دادن زندگی تعداد زیادی از انسان‌ها و سهام سرمایه در ژاپن پس از زلزله و سونامی شرق ژاپن بزرگ و همین‌طور تایلند که بدترین سیل به ثبت شده خود را تجربه کرد که در آن مناطق بزرگ صنعتی حیاتی برای زنجیره تأمین تولید جهانی به شدت آسیب دید. 

    در اروپا، بحران بدهی دولتی، که از یونان شروع شده، همچنان به عنوان دردسر جدی برای اقتصاد جهانی در سال 2012 ادامه دارد، اما در آسیا، انتظار می‌رود رشد نسبتاً‌ کم، اما پایدار اقتصادی و بازارهای فولاد تداوم یابد، به افزایش تقاضا در بزرگ‌ترین بازار چهان، چین بیانجامد. 

    در حالی که بسیاری از عوامل ریسک وجود دارد، رشد در آسیا همچنان به عنوان کلیدی برای اقتصاد جهانی در سال 2012 است. چین، غول آسیا توقف‌ناپذیر به نظر می‌رسد، رشد تولید ناخالص داخلی 2/9 درصد در سال 2011 ثبت شده است. با وجودی که این رقم نسبت به سال 2010 (4/10 درصد) کمتر بود، هنوز هم به اندازه کافی خوب بود تا تأثیر مثبت و مناسب در توسعه اقتصادی آسیا و نیز در مقیاس جهانی را به ارمغان بیاورد. 

    تداوم سرمایه‌گذاری ثابت در شرایط واقعی 1/16 درصد و شرایط اسمی 8/23 درصد هم‌چنان به افزایش اقتصاد این کشور منتج می‌شود. 

    دولت چین برای محدود کردن داغی بیش از حد توسعه اقتصادی کشور که باعث حباب در بازارهای معاملات املاک می‌شود و هم‌چنین برای کنترل تورم به عنوان یک اولویت تلاش کرده است. براساس ارقام آماری اعلام شده توسط دولت، اقدامات لازم برای پیشبرد یک فرود نرم اقتصاد تا حدودی موفق بوده‌اند. 

    نرخ رشد تولید ناخالص داخلی از 7/9 درصد در سه ماهه اول 2011 به 5/9 درصد در سه ماهه دوم، 1/9 درصد در سه ماهه سوم و 9/8 درصد در سه ماهه چهارم کند شد. سال 2011 اولین سال اجرای دوازدهمین برنامه 5 ساله توسعه اجتماعی و اقتصادی چین بود که تا سال 2015 اجرا می‌شود. 

    بسیاری از اقتصاددانان در چین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشور را بین 8 و 9 درصد و تورم را حدود 3 تا 4 درصد در سال 2012 پیش‌بینی می‌کنند. در آغاز دوازدهمین برنامه 5 ساله، دولت هدف 7 درصد را به عنوان متوسط رشد سالانه تولید ناخالص داخلی بین سال‌های 2011 و 2015 تعیین کرد. 


    صادرات ژاپن 

    به گزارش معدن و توسعه، با توجه به توسعه اقتصادی نسبتاً‌ با ثبات در منطقه آسیا، در سال 2011 صادرات آهن و فولاد ژاپن در سطح نزدیک به مقدار بالای رکورد ثبت شده ادامه یافت، گرچه حجم کل صادرات 5 درصد کاهش یافت و به 2/41 میلیون تن رسید، با وجود این هنوز تاکنون در رتبه دوم پس از سال 2010 قرار دارد. 

    ارزش کل صادرات به 6/49 میلیارد دلار، 6/10 درصد بیشتر از سال گذشته رسید. این افزایش برحسب دلار منعکس‌کننده برخی از اثرات مثبت تداوم افزایش ارزش ین است،‌ در حالی که کاهش در حجم، در زمره برخی از تأثیرات منفی ناشی از قوی شدن ین است. با پشتیبانی از سوی تداوم بازار قوی صادرات، تولید چدن و فولاد خام در ژاپن در سال 2011 همچنان در سطح بالا باقی ماند. 

    تولید فولاد خام به 6/107 میلیون تن رسید، کاهش 8/1 درصد از سال گذشته، در حالی که تولید چدن خام به 81 میلیون تن، کاهش 5/1 درصد از سال 2010 بود. با این حال، هر دو ارقام، بیش از 20 درصد بیشتر از ارقام زمان دشوار سال 2009 پس از ورشکستگی بانک لیمن برادرز بودند. هنگام بررسی ارقام تولید و تجارت در کشورهای تولیدکننده عمده فولاد در آسیا، برخی از تفاوت‌ها را به وضوح می‌توان بین آنها و ژاپن مشاهده کرد. از 2009 تا 2011، رشد تولید چدن و فولاد خام در کره جنوبی به ترتیب 55 درصد و 41 درصد رشد کردند، در حالی که در تایوان به ترتیب افزایش 63 درصد و 42 درصد را داشتند. این افزایش‌ها به مراتب بیش از افزایش در ژاپن است. افزایش شدید در کره و تایوان به توسعه ظرفیت هم تولید آهن و هم تولید فولاد نسبت داده می‌شود. 


    کره جنوبی 

    در کره، شرکت فولاد هیوندای آغاز بهره‌برداری تجاری از کوره بلند شماره یک خود را در آوریل 2010، که تحقق نهایی رویای بلندمدت گروه هیوندای برای ورود به کسب و کار مجتمع فولاد است را جشن گرفتند. کارخانه فولاد جدید در شهر ساحلی دانجین، در 120 کیلومتری جنوب غربی سئول واقع شده است. این کوره بلند حجم داخلی 5250 متر مکعب و ظرفیت تولید 4 میلیون تن در سال دارد. در پایین‌دست آن، دو کارخانه نورد گرم نوار ورق پهن، یک معمولی و دیگری اسلب نازک CPS و یک کارخانه نورد میله وجود دارد. 

    علاوه بر این، شرکت ساختن کوره بلند شماره 2 خود را در نوامبر 2010 افتتاح کرد که ظرفیت کل تولید فولاد خام در دانجین را به 8 میلیون تن در سال می‌رساند. 

    فولاد هیوندای قبلاً‌ در سال 2004 پس از تملک شرکت فولاد هامبو سابق واقع در اینچه اون به دومین تولیدکننده فولاد بزرگ جهان با EAF بدل شده است. هیوندای همچنین یک کارخانه فولاد با کوره قوس الکتریک در پوهانگ دارد. 

    این شرکت در سال 2006 اقدام به سرمایه‌گذاری عظیم و پروژه ساخت کوره‌های بلند کوره برای تولید فولاد با کیفیت بالا، برای تولید خودرو، کشتی و کالاهای مصرفی کرده است. فولاد هیوندای بخشی از گروه بزرگ خودرو هیوندای ـ کیا است که حدود 60 شرکت بزرگ، از جمله کارخانه مونتاژ خودرو در سراسر جهان دارد و همچنین مالک بزرگ‌ترین شرکت کشتی‌سازی جهان است. 

    فولاد هیوندای همکاری نزدیکی با شرکت هم‌خانواده خود در گروه خودرو هیوندای ـ کیا دارد و می‌خواهد اقدام به افزایش تأمین هر دو شرکت هیوندای و کیاموتورز در سال 2012 کند. شرکت دیگر فرآوری فولاد در این گروه، شرکت هیوندای هیسکو، متخصص در تولید کلاف نورد سرد است. 

    علاوه بر این، فولاد هیوندای شروع به ساخت کوره بلند شماره 3 خود در دانجین در آوریل 2011 کرده که ظرفیت تولید سالانه فولاد خام شرکت را تا سال 2013 به 24 میلیون تن می‌رساند، از جمله افزایش ظرفیت کوره‌های EAF به 12 میلیون تن در سال. 

    گزارش شده که گروه هیوندای به عنوان یک کل در نظر دارد اقدام به سرمایه‌گذاری حدود 12 میلیارد دلار در سال 2012 در عملیات داخلی و جهانی خود کند، افزایش 16 درصد بیش از رقم 2011 که یک رکورد برای گروه است. 

    بانک مرکزی کره جنوبی رشد تولید ناخالص ملی این کشور برای سال 2012 را 7/3 درصد پیش‌بینی کرده است. 

    تأثیر این افزایش ظرفیت از قبل در ژاپن احساس شده است. کاهش صادرات فولاد به کره و افزایش واردات از آنجا در سال 2011 نشان می‌دهد که جایگزینی واردات در کره در حال وقوع است و کاهش ارزش واحد پول کره (وون) نیز بر تجارت تأثیر گذاشته است. برای ژاپن لازم است با دقت به میزان این روند را در میان و بلندمدت پایش کند. اما، احتمال زیادی نیز وجود دارد که اقتصادهای آسیایی، بخصوص چین، به ثبت رشد نسبتاً کم خود در سال 2012 و آینده ادامه دهند. 

    تولیدکنندگان فولاد ژاپنی در مجتمع‌های یکپارچه به عرضه محصولات فولادی با کیفیت بالا برای مصرف در شرکت‌های ژاپنی سرمایه‌گذاری شده در بخش مصرف فولاد آسیا و همچنین تأمین شرکت‌های داخلی ژاپنی و شرکت‌های با مالکیت ژاپنی، که حتی برخی از آنها در کره جنوبی واقع شده‌اند ادامه خواهد داد. 
    زنجیره صنعتی مرتبط در سراسر جهان، بخصوص در شرق و جنوب شرق آسیا، مطمئن خواهد شد که صنعت فولاد ژاپن بهره‌مندی از شرایط نسبتاً خوب بازار در سال 2012 را ادامه خواهد داد، اما این موضوع هم واقعیت است که رشد کشورهای آسیایی به کلیدی بودن خود برای بازار فولاد جهان بخصوص برای ژاپن ادامه خواهد داد.



    منبع: ماهنامه پردازش شماره 60ـ61