سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • کلیه ی خدمات سایت تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.لطفا از پرداخت وجه خودداری نمایید..
  • ""
  • ""
  • چگونگی رشد فولادسازان برای رقابت 

    برای بزرگنمایی تصویر بر روی آن کلیک کنید.

    موفقیت در شرایط اقتصادی جدید بستگی به این خواهد داشت که آیا فولادسازان می‌توانند به این چالش‌ها پاسخ دهند، پیشنهاد ما این است که به نکات زیر توجه داشته باشید: 

    بازارها و بخش‌هایی که یک فولادساز می‌تواند به طور موثری به آن دست یابد تعیین‌کننده میزان فرصتی است که از آن برخوردار است. فولادسازی که فقط روی بازار داخلی خود متمرکز باشد شاید فرصت بالقوه کمتری نسبت به آن فولادسازی که با خارج مرزها نیز دادوستد می‌کند داشته باشد. به هر صورت می‌توان با ایجاد انعطاف‌پذیری حداکثر فرصت را در بازار داخلی خلق کرده و نوع محصولات کنونی را با سلیقه و یا گزینه مصرف‌کنندگان منطبق کرد. 


    رقابت‌پذیری در هزینه تولید 

    سودآوری یک فولادساز به این بستگی دارد که بتواند محصولاتش را به حد کافی به قیمت بالای هزینه تولید به طور رضایت‌بخشی بفروشد تا ضمن بازگشت سود سرمایه‌اش رضایت سهامداران خود را نیز تأمین کند. علاوه بر این هزینه باید به طور مستمر در طول زنجیره عرضه یا تولید تا بلندمدت مدیریت شود. 


    چابکی در عملیات و بهره‌برداری 

    رشد یک فولادساز از طریق چگونگی پاسخگویی آن به نیازهای بازارهای خاصی و به طور فزاینده به سرعت واکنش آن نسبت به فرصت‌هایی که در بازارهای متغیر به وجود می‌آید بستگی دارد. به همین صورت در یک شرایط اقتصادی متزلزل توانایی استفاده بهینه از یک قابلیت انعطاف‌پذیری برای کاهش و یا توقف تولید یک ارزش است. 


    اطمینان سهامدار 

    میزان ارزش یک فولادساز در توانایی آن برای مدیریت ریسک در بازار از طریق میزان بازگشت سرمایه پیش‌بینی شده و جلب رضایت مشتریان آن تعیین می‌شود. 

    این امر به اطمینان یا اعتماد به مدیریت ریسک، هماهنگی‌های قانونی و مقرراتی و ارایه شفافیت کافی از طریق سیستم گزارشگر بنگاه بستگی دارد. برای میسر ساختن این امر فولادسازان باید ریسک‌هایی را که شامل ریسک سیاسی، ریسک بازار (مثلاً نوسانات قیمتی) ریسک‌های عملیاتی و ریسک‌های مالی است شناسایی و مدیریت کنند. 

    تنش قابل ملاحظه بین این اهداف ایجاب می‌کند که فولادساز استراتژی لازمه را برای برخورد با این ریسک انتخاب کرده و در عین حال باید از طریق تولید ارزان‌ترین فولادهای مخصوص و هوشمند به رقابت خود ادامه دهد. نتایج و آثار این گزینه مهم بوده و در طول عملیات کارخانه و سازمان گسترده و موثر است. اما این تمرکز نباید ارتباطات مهم بین هر کدام از موارد یا حوزه‌های زیر را مبهم و تیره و تار کند: 

    ـ بازارهایی را که یک شرکت فولادسازی برای رقابت در آن انتخاب می‌کند نه تنها مقیاس این فرصت را تعیین می‌کند بلکه ریسک‌ها، مقررات و چشم‌اندازی را که در آن شرایط یک شرکت فعالیت داشته و چالش‌های مقابل زنجیره عرضه را نیز مشخص می‌کند، این بازارها بسیار متغیرتر از گذشته شده‌اند. 

    ـ نرخ رشد به دست آمده نشانگر موفقیت شرکت در پاسخگویی به نیازهای بازاری است که به دنبال فعالیت در آن است. قابلیت انعطاف‌پذیری و سرعت عوامل مهمی خواهند بود، اما این نیازها باید به سرعت تأمین شوند که در بازار به موفقیت رسید تا سود مناسبی را برای سهامداران خود کسب کند. 

    ـ رقابت‌پذیر بودن هزینه نقش مهمی در تعیین این‌که کدام بازارها و بخش‌های یک شرکت فولادسازی می‌تواند سودآورتر باشد بازی می‌کند. این مزیت نه‌تنها می‌تواند قیمتی را مشخص کند که با خود موفقیت به همراه داشته باشد. بلکه میزان سرمایه‌گذاری لازم برای افزایش سرعت بهره‌برداری خود را نیز تعیین می‌کند. 
    ـ اثری که با آن یک فولادساز در مورد فرصت‌ها و عملکردهای خود گزارش می‌کند اعتبار مالی و نیز به نوبه خود ارزش و توانایی سرمایه‌گذاری در طرف‌های آتی آن را ایجاد می‌کند. 


    دسترسی به مشتری 

    یکی از بازتاب‌های رشد این است که فولادسازان می‌توانند به طور موثری پاسخگوی تقاضای بازار باشند. بنابراین میزان فرصت از طریق وسعت بازاری که شرکت در آن فعالیت می‌کند تعیین می‌شود. 
    با توجه به شرایط اقتصادی نامشخص توأم با چشم‌انداز تقاضای ضعیف بخصوص در کشورهای توسعه یافته می‌توان نتیجه گرفت که فولادسازان به دنبال راه‌های جدیدی هستند تا بتوانند درآمد بالقوه خود را تسریع بخشند. 

    برخی از این نکات یا راه‌های کلیدی برای حداکثر رساندن این پتانسیل به شرح زیر است: 
    ـ گسترش عرضه محصولات، تمرکز روی یک محصول خاص، محصولات فولادی با مارجین بالاتر برای به حداکثر رساندن ارایه خدمات به مشتریان کنونی و دستیابی به مشتریان جدید. 
    ـ تمرکز روی بخش‌های سودآورتر، رشد یا کاهش بخش‌های پایین‌دستی 
    ـ اولویت دادن به بازارها برای رقابت در آن ـ افزایش بازارهای نوظهور. 
    با توجه به اهمیت بازارهای جدید ولی هنوز مهم است که ابتدا به مشتریان کنونی توجه داشته و سپس به سمت بازارهای جدید حرکت کرد. به هر صورت بهتر است همزمان به مجموعه‌ این سه موارد توجه شود. 


    1ـ گسترش ارایه محصولات 

    فولادسازان با عملکرد بالا مشتریان کنونی را به عنوان مشتریان اصلی خود کاملاً حفظ می‌کنند. به مجموعه وسیعی از تاکتیک‌ها نیاز است تا فروش را افزایش دهند که شامل ابداع یا تولید محصولات جدید، افزایش فعالیت بازاریابی، باز کردن کانال‌های توزیع جدید و خلق روش‌های ورود به بازار که بتواند به بازارهای جدید به طور موثر دست یافت. 

    فولادسازان در بازارهای توسعه یافته متوجه شده‌اند که ابداع محصولات جدید بسیار برای استراتژی رقابت آنها حایز اهمیت است. بخصوص فولادسازان اروپایی و آمریکایی به طور فزاینده‌ای از روش‌های مشتری‌گرا استفاده کرده و محصولات خود را می‌فروشند که محصولاتی با مارجین‌های بالاتر به جایگاه حجم بالای فروش هستند. 


    محصولات جدید 

    غالباً محصولات فولادی مخصوص ارزش افزوده بالایی دارند که می‌تواند برای یک فولادساز درآمد جدیدی را خلق کند. در حال حاضر این محصولات می‌تواند محصولات با ارزش افزوده بالاتری مانند ورق اندودکاری شده و نورد تخت، فولادهای ضد حریق، فولاد با مقاومت یا استحکام بالا یا محصولات فولادی سبک باشد که جایگزین فولادهای معمولی مانند ورق نورد گرم می‌شوند. فولادهای مخصوص خودروسازی نیز تقاضای زیادی دارد چون مارجین بالایی را با خود به همراه می‌آورد. 

    این محصولات با ارزش افزوده معمولاً درآمد بیشتر و سود بالاتری را برای تولیدکنندگان به همراه دارد و یک محصول با ارزش افزوده بالاتر سود را در زمان‌های خوب یعنی وقتی که تقاضا بالاست، حجم فروش و سود هر واحدی تولیدی را افزایش می‌دهد. در دوران رکود یک محصول کیفی یا با ارزش افزوده بالا می‌تواند نسبت به افت قیمت‌ در بازار از حساسیت کمتری برخوردار بوده و از آن در مقابل ضربه حاصل از افت حجم حفاظت کند.
    به طور کل تولید محصولات متنوع یک فولادساز را در مقابل بحران سیکلی در بازارهای خاصی حفاظت می‌کند.
     
    این محصولات باید به درستی تفکیک شوند تا تضمین کنند که با نیازهای مشتریان همخوانی دارند. هدف از نیاز تفکیک محصول باید در حد کافی پاسخگوی بخش‌های بزرگ و ساختارهای تقاضا باشد. میزان سرمایه‌گذاری برای تغییر خط تولید جهت تولید محصولات جدید نیز باید مورد توجه قرار گرفته و کارخانه‌های فولادسازی جدید به طور فزاینده‌ای با در نظر گرفتن انعطاف‌پذیری در ذهن طراحی شوند.


    منبع: متال بولتن