سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • کلیه ی خدمات سایت تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.لطفا از پرداخت وجه خودداری نمایید..
  • ""
  • ""
  • گزارش معدن و توسعه از بزرگ‌ترین فولادسازان جهان در سال 2012

    شرکت‌های بزرگ فولادساز جهان به‌دنبال افزایش ظرفیت هستند.

    برای بزرگنمایی تصویر بر روی آن کلیک کنید.

    صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین صنایع در رشد و توسعه صنعتی هر کشوری محسوب می‌شود. با توجه به اینکه این صنعت به عنوان یکی از صنایع بنیادی هر کشوری بوده و در واقع یکی از معیارهای صنعتی شدن هر کشور وابسته به پیشرفت و توسعه صنعت مذکور است؛ بهبود و توسعه آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

    در سال‌های اخیر متوسط نرخ رشد تولید جهانی فولاد، حدود 6 درصد و مصرف تا حدود 5/5 درصد افزایش یافته است. با وجود بهبود صنعت فولاد پس از بحران مالی جهانی، بحران اخیر بدهی دولتی منطقه یورو، عدم اطمینان بالایی را در این بازار ایجاد کرده است. این بازارهای مالی نابسامان و کسری بالای بودجه دولتی، منجر به اجرای برخی اقدامات ریاضتی از سوی کشورهای این منطقه شده است. در حقیقت بخش‌های مطمئن جهان، سرمایه گذاری در امور زیربنایی و دیگر صنایع را به تعویق انداخته‌اند. در نتیجه تقاضای فولاد به اندازه مورد انتظار احیا نشده و همچنان رشد ظرفیت تولید فولاد بر تقاضای آن فزونی دارد. در سال 2011، ظرفیت تولید فولاد به میزان 80 میلیون تن افزایش یافته و منجر به 493 میلیون تن اضافه ظرفیت شد. 

    این امر سوددهی فعالان صنعت را متاثر ساخت. پیش‌بینی استمرار رشد ظرفیت تولید فولاد در آینده به دلیل فشار موجود بر دولت‌ها جهت حفظ مشاغل و این بخش که مانع از کارآتر کردن صنعت با حذف کارگران و تجهیزات اضافی می‌شود، بر پیچیدگی این موضوع می‌افزاید. در حال حاضر ظرفیت بیش از حد تولید، مهم‌ترین چالش فولادسازان است. 

    صنعت فولاد جهان، رشد ثابتی را در سال‌های 2010 و 2011 مشاهده کرد. این رشد تحت‌تاثیر تقاضای فزاینده صنایع کلیدی استفاده‌کننده از محصولات نهایی فولادی از جمله صنایع زیربنایی، ساخت و ساز، اتومبیل (به خصوص در بازارهای نوظهور) بود. 

    چشم‌انداز مثبت سال 2011 با کاهش ترس از رکود مجدد آغاز شد. در نیمه دوم سال 2011 اقتصاد جهانی به یک حوزه نامتوازن و نامطمئن وارد شد. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، فعالیت صنعتی جهان تضعیف شده و به دلیل آشفتگی مالی منطقه یورو، تقاضای ضعیف بخش خصوصی در آمریکا و حوادث خاورمیانه، اعتماد کاهش یافته است. تمرکز بر کشورهای نوظهور است، بخصوص بازارهایی که می‌توانند در برابر اثرات ناشی از تقاضای خارجی ضعیف‌تر مقاومت کنند. 

    برآوردهای اولیه حاکی از آن است که تولید فولاد جهان در سال 2011، با 8/6 درصد افزایش نسبت به سال 2010، به یک میلیارد و 527 میلیون تن رسید. در این سال، کلیه کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد جهان، افزایش تولید داشته و صرفا ژاپن و اسپانیا، کاهش تولید را تجربه کردند. 

    به طور کلی در نیمسال نخست سال 2012 بالغ بر86/766 میلیون تن فولاد خام در جهان تولید شد که این میزان 9/0 درصد بالاتر از شش ماه نخست سال 2011 و 1/9 درصد بالاتر از میزان تولید فولاد خام در 6 ماه نخست سال 2010 میلادی است. 

    بنابر گزارش سایت Steel On The Net و به نقل از جان اف کینگ شرکت آرسلور میتال بیشترین ظرفیت تولید محصولات فولادی تخت و طویل در سال 2012 را به خود اختصاص داده است. در جدول زیر ظرفیت تولیدی بزرگ‌ترین فولادسازان جهان در سال 2012 را مشاهده می‌کنید که بر اساس آمار و ارقام به دست آمده از ابتدای سال جاری تاکنون و پیش‌بینی‌های کارشناسان به دست آمده است. 

    شرکت آرسلور میتال باز هم در صدر رده‌بندی برترین فولادسازان دنیا از نظر ظرفیت تولید قرار دارد. در سال 2011 شرکت آرسلورمیتال یک رشد قابل توجه 8/6 درصدی را در میزان تولید فولاد خود در مقایسه با سال 2010 تجربه کرد، این در حالی است که میزان کل تولید فولاد دنیا در سال 2011 بالغ بر 49/1 میلیارد تن بوده و در بهترین حالت دارای رشد سالانه 15 درصدی بوده و همچنین این شرکت همچون سال‌های پیش با فروش 78 میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت آهن و فولاد جهان لقب گرفت. 

    اما بر اساس پیش‌بینی کارشناسان ظرفیت تولید محصولات تخت این شرکت در سال 2012 بالغ بر 3/113 میلیون تن در سال است، این در حالی است که ظرفیت تولید سالیانه آرسلور میتال در سال 2011 حدود 104 میلیون تن در سال بوده که در سال 2012 یک رشد 2/8 درصدی را داشته است. 

    همچنین این شرکت با ظرفیت تولید 2/51 میلیون تن انواع محصولات فولادی طویل در سال 2011 بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده این محصولات در دنیا لقب گرفته و به گفته کارشناسان ظرفیت تولید آرسلورمیتال در سال 2012 حدود 8/5 درصد رشد داشته و به 4/54 میلیون تن در سال رسیده است. 

    بعد از آرسلورمیتال شرکت شانگهای بائو استیل بیش‌ترین ظرفیت تولید محصولات فولادی تخت در سال‌های 2011 و 2012 در جهان را در اختیار دارد. Baosteel سومین فولادساز برتر دنیا در سال 2011 لقب گرفت. این شرکت فولادسازی دولتی که دفتر مرکزی آن در شهر شانگهای واقع شده و در سال 2009 با تولید 3/31 میلیون تن فولاد دومین تولیدکننده بزرگ فولاد خام در جهان لقب گرفت. بائو استیل بالغ بر 110 هزار پرسنل دارد و در آمد سالانه این شرکت بیش از 21 میلیارد دلار بوده و تولیدکننده ترکیبی از محصولات فولادی با کیفیت‌های بالا است. 

    میزان تولید فولاد بائو استیل در سال2011 با یک افت اندک در مقایسه با سال 2010 به 3/43 میلیون تن رسید. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان ظرفیت تولید محصولات فولادی طویل این شرکت در سال 2012 بالغ بر 9/34 میلیون تن است، این در حالی است که در سال 2011 ظرفیت تولید محصولات تخت این کشور بالغ بر 2/32 میلیون تن شده است. 

    اما همانگونه که در جدول مشاهده می‌کنید ظرفیت تولید محصولات فولادی طویل شرکت بائو استیل در سال 2012 بالغ بر 4/9 میلیون تن است که در مقایسه با سال 2011 یک رشد 800 هزار تنی را داشته است. این شرکت از نظر ظرفیت تولید محصولات طویل در سال 2012 در رتبه هشتم قرار دارد. 

    شرکت نیپون استیل با ظرفیت تولید 9/32 میلیون تن محصولات تخت فولادی سومین تولیدکننده بزرگ این محصولات در جهان است. این شرکت ژاپنی دارنده بالاترین حجم تولید فولاد مذاب در جهان و تعیین‌کننده قیمت ورق ویژه خودرو است. نیپون استیل بیش از یک‌صد نوع ورق ویژه صنایع اتومبیل‌سازی را تولید و به بازار مصرف جهانی عرضه می‌کند. از خصوصیات ورق‌های مورد نیاز در این صنعت می‌توان به وزن سبک، پایداری و شکل‌پذیری بالای آن اشاره کرد. شرکت نیپون توانسته، با رعایت نیازمندی‌های فوق و بهره‌گیری از صنعت نانو تکنولوژی، ورق‌هایی با کیفیت بالا را تولید و عرضه کند. از دیگر محصولات ویژه نیپون می‌توان به فولاد برقی، قلب موتور خودرو‌های هیبریدی اشاره کرد. با اهمیت روزافزون انرژی‌های جایگزین و استقبال از این نوع خودرو، نیپون توانست بازار تولید این فولاد خاص را در دست گیرد. نیپون استیل با تولید لوله‌های فولادی با نیکل 9 درصد امکان صدور گاز مایع را با دمای 164- درجه سانتیگراد فراهم کرد و توانست به قطب صنعت تولید لوله‌های انتقال گاز در جهان مبدل شود. 

    ظرفیت تولید محصولات تخت نیپون استیل در سال 2011 بالغ بر 8/30 میلیون تن بوده است. این شرکت در سال 2012 با افزایش 1/2 میلیون تن ظرفیت این محصول در سال 2012 خود را به رتبه سوم بزرگ‌ترین فولادسازان جهان در این زمینه رسانده است. اما بنابر پیش‌بینی کارشناسان شرکت نیپون با ظرفیت سالیانه تولید 1/11 میلیون تن انواع محصولات طویل فولادی در سال 2012 پنجمین فولادساز برتر دنیا در زمینه تولید این محصول است. 

    شرکت‌های پوسکو کره جنوبی و JFE Steel ژاپن نیز به ترتیب با ظرفیت‌های تولید 3/31 میلیون تن و 5/30 میلیون تن محصولات فولادی تخت در رده‌های پنجم و ششم برترین فولادسازان جهان قرار دارند. ظرفیت تولید هر یک از این شرکت‌ها در سال 2011 به ترتیب بالغ بر 1/27 و 5/31 میلیون تن بوده که ظرفیت تولید شرکت ژاپنی با کاهش مواجه شده است. شرکت US استیل نیز در سال 2012 ظرفیت تولید محصولات تخت خود را به 2/29 میلیون تن رسانده است. 

    به طور کلی ظرفیت تولید جهانی محصولات فولادی تخت در سال 2012 به بیش از 4/821 میلیون تن رسیده که در مقایسه با ظرفیت تولید سال 2011 یک رشد 3/6 درصدی را داشته است. 

    اما از نظر تولید محصولات فولادی طویل شرکت‌های گرادو برزیل با ظرفیت تولید 1/25 میلیون تن انواع محصولات طویل در رده دوم برترین فولادسازان بعد از شرکت آرسلور میتال قرار گرفته است. ظرفیت تولید محصولات تخت این شرکت در سال 2011 بالغ بر 6/22 میلیون تن در سال بوده است. 

    شرکت‌های Evrazholding Group روسیه با ظرفیت تولید 4/18 میلیون تن و Tata Corus Group هند با ظرفیت 9/11 میلیون تن انواع محصولات طویل فولادی در رده‌های بعدی برترین فولادسازان این محصول در سال 2012 قرار دارند. 

    به طور کلی ظرفیت جهانی تولید محصولات فولادی طویل در سال 2012 بالغ بر 704 میلیون تن شده که در مقایسه با سال 2011 حدود 8/5 درصد رشد را داشته است.