سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • کلیه ی خدمات سایت تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.لطفا از پرداخت وجه خودداری نمایید..
  • ""
  • ""
  • افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم چین ادامه می‌یابد.

    معدن و توسعه: هنوز در چین ظرفیت تولید آلومینیوم با حمایت مقامات محلی و تکیه بر هزینه‌های پایین‌تر در منطقه شمال‌غرب رو به رشد است، اگرچه امسال تقاضا احتمالا 9 درصد افزایش پیدا کند، اما انتظار می‌رود که تولید آلومینیوم اولیه حتی سریع‌تر افزایش پیدا کند. 

    به گزارش متال بولتن، بازار فلزات شانگهای پیش‌بینی می‌کند که ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه چین امسال همچنان رشد قابل‌توجهی داشته باشد، اما انتظار می‌رود که بهره‌برداری کلی کاهش پیدا کند. 

    بازار فلزات شانگهای (SMM) تخمین زده که ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه در سال 2012 نسبت به سال قبل آن با 8/16 درصد افزایش به 1/27 میلیون تن خواهد رسید، در حالی‌که تولید اولیه آن مجددا امسال با 3/12 درصد افزایش به 5/19 میلیون تن خواهد رسید. 

    متوسط میزان بهره‌برداری از واحدهای ذوب اولیه در کل کشور احتمال از 84 درصد در سال 2011 به 8/80 درصد در سال 2012 کاهش پیدا کند که دلیل آن نیز هزینه‌های بالاتر برق و تقاضای ضعیف‌تر است. 

    حدود 71 درصد ظرفیت‌های جدید ساخته شده در چین عمدتا در قسمت شمال‌غربی کشور ساخته شده که این منطقه خودمختار بوده و هزینه‌های برق و محیط‌زیست آهن پایین است. 

    قیمت برق از طریق شبکه دولتی نسبت به نیروگاه‌های برق اختصاصی ارزان‌تر است، به‌طوری که برای تولید یک تن آلومینیوم 633 دلار کمتر نسبت به مرکز چین هزینه می‌شود و اکثر کارخانه‌های جدید تا سه ماهه سوم امسال راه‌اندازی خواهند شد. 

    کارشناسان از این امر ‌که چین با احداث ظرفیت‌های جدید کاهش تولید در دیگر مناطق جهان را خنثی کرده، انتقادکرده‌اند و تخمین زده می‌شود که افزایش تولید در چین در سطح کاهش تولید در سایر مناطق باشد. 

    پیش‌بینی می‌شود که امسال افزایش تولید آلومینیوم در چین به 2 میلیون تن برسد که حدود دو سوم کاهش تولید پیش‌بینی شده در سال 2012 باشد. همانند سال گذشته برخی از کارخانه‌های آلومینیوم امسال نیز بسته خواهند شد که به 4ـ3 میلیون تن با 8ـ6 درصد ظرفیت جهانی خواهد رسید. 

    تولید آلومینیوم اولیه چین در دو ماه اول امسال افزایش پیدا کرد، به‌طوری که تولید متوسط روزانه آن در ماه‌های ژانویه و فوریه 17/502 تن بود که از 1/9 درصد در ماه دسامبر 2011 و 14 درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل بیشتر است. 

    واحدهای ذوب برای این‌که سال جدید را خوب آغاز کنند، سعی کرده‌اند که تمام مشکلات، از جمله گرانی مواد اولیه، انرژی و تقاضای پایین را کنار گذاشته و با ظرفیت بالا بهره‌برداری کنند. 

    افزایش تولید در ماه فوریه چهارمین ماهی بوده که تولید در چین سیر صعودی داشته که مقادیر آن در ماه‌های ژانویه و فوریه به ترتیب 47645 و 52966 تن بوده است. 

    تحلیلگران می‌گویند: احتمالا این اطلاعات چندان صحیح نباشد، چون قیمت‌های آلومینا و کربن در واکنش به افزایش چشمگیر در تولید آلومینیوم افزایش می‌یافت، اما این‌گونه نبود، چون قیمت ماده اولیه مهم آلومینیوم فلوراید در واقع کاهش پیدا کرده است. 

    در چند ماه گذشته قیمت‌های آلومینا ماده اولیه کلیدی هر تن حدود 9/420 دلار در بازار آزاد چین ثابت مانده است. 

    با توجه به این‌که قیمت‌های آلومینیوم در بورس شانگهای تقریبا در سطح هزینه تولید است، این امکان وجود ندارد که واحدهای ذوب چینی از میزان تولیدات خود زیاد کم کنند، چون دولت‌های محلی معتقدند که برای تقویت اقتصاد در استان‌ها باید تولید این فلز را ارتقا بخشید. 

    دست‌اندرکاران معتقدند که واحدهای ذوب با حمایت دولت‌های محلی همچنان تا زمانی‌که جریان نقدینگی آنها پابرجاست، حتی اگر دفتر سفارشات آنها صفر باشد به تولید خود ادامه خواهند داد. 

    از 2/23 میلیون تن ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه فقط 6 میلیون تن در سال آن توانسته، مجوز ساخت و بهره‌برداری را از کمیته ملی توسعه و بازسازی چین (NDRC) دریافت کند. بعضی از واحدهای ذوب نیز با حمایت و پشتیبانی دولت‌های محلی به کار خود ادامه داده‌اند. 

    انجمن صنایع فلزات غیرآهنی چین (CNIA) می‌گوید: با توجه به افت میزان بهره‌برداری، ظرفیت مازاد آلومینیوم اولیه چین بسیار جدی است. 


    تولید آلومینیوم مذاب 

    یکی از مهم‌ترین تحولات در تولید آلومینیوم چین افزایش تولید به شکل فلز مذاب است. به‌عنوان مثال، رکورد ماهیانه تولید یکی از شرکت‌های مهم تولیدکننده آلومینیوم یعنی گروه کینگتانگزیا در ماه ژانویه 99100 تن بوده که به جای شمش (ingot) آلومینیوم مذاب تولید کرده، چون تولید فلز مذاب انرژی کمتری مصرف کرده، هزینه کمتری داشته و به محیط‌ زیست آسیب کمتری می‌زند. اکثر تولیدکنندگان صنعتی واحدهای تولیدی خود را در کنار واحدهای ذوب آلومینیوم احداث می‌کنند تا به جای شمش از آلومینیوم مذاب استفاده کنند و این بدین مفهوم است که در بازار آزاد شمش کمتری وجود دارد. این روند بخصوص در استان‌های هنان و شاندونگ چین که مناطق مهم سنتی برای تولید آلومینیوم هستند، قابل توجه است. 

    علاوه بر این روند اتخاذ شده توسط تولیدکنندگان آلومینیوم اولیه این است که به سمت صنایع پایین‌دستی حرکت کرده و از تولیدات خود برای تولید محصولات آلومینیومی استفاده کنند تا فروش آن به‌صورت شمش، به دلیل این‌که اثر منفی روی بازار شمش دارد. 

    علاوه بر واحدهای ذوب آلومینیوم اولیه، بازیافت‌کنندگان ثانویه نیز سهم تولید مذاب خود را افزایش می‌دهند. 
    بنا به گزارش متال بولتن، گروه سیگما که چندین کارخانه آلومینیوم ثانویه در چین دارد. در نظر دارد پایگاه‌هایی را برای عرضه آلومینیوم مذاب در سرتاسر کشور احداث کند. تولید ثانویه چین در سال‌های 2010 و 2011 به ترتیب 95/3 و 28/4 میلیون تن بود. 

    این کار اثر مستقیمی روی تجارت جهانی چین ندارد، چون مشتریان فلز مذاب (انواع سازندگان صنعتی) باید در محدوده 50 کیلومتری واحدهای ذوب قرار داشته باشند تا بموقع حمل و نقل صورت پذیرد، بنابراین باید تمام آلومینیوم مذاب در داخل مصرف شود و امکان صادرات آن وجود ندارد. 

    به هر صورت بعضی از شرکت‌های بزرگ تجاری چینی حمل و نقل فلز مذاب خود را افزایش داده و عامل کمبود شمش در اواسط سال 2011 شدند. 


    توازن عرضه و تقاضا 

    SMM تخمین می‌زند که امسال مصرف آلومینیوم اولیه نسبت به تولید از رشد کمتری برخوردار خواهد بود، به‌طوری که تقاضا با 9 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 22 میلیون تن خواهد رسید. 

    با توجه به رکود در بازار مسکن چین و نبود اطمینان به اقتصاد کلان در آمریکا و اروپا، مدت مدیدی است که پیش‌بینی شده که امسال مصرف آلومینیوم در این کشور تنزل پیدا خواهد کرد. 

    تخمین زده می‌شود که تولید و موجودی (بورس و تولیدکنندگان) با تقاضا متوازن خواهد شد. 

    موجودی شمش در انبارهای رسمی بورس شانگهای امسال تاکنون با 76 درصد افزایش به 366218 تن از 23 ماه مارس رسیده و این رقم در 30 دسامبر سال گذشته 207966 تن بود. واردات خالص آلومینیوم اولیه در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال تقریبا با دو برابر افزایش به 99068 تن رسید. در سال 2011 مقدار آن 143174 تن بود. 

    تحلیلگران معتقدند که امسال افزایش ظرفیت‌های جدید در چین بدین مفهوم است که واردات خالص آلومینیوم اولیه کشور تا آینده نزدیکی پایین باقی خواهد ماند. چین نیز به ظرفیت آلومینای خود در حد قابل‌توجهی اضافه می‌کند. 

    SMM تخمین می‌زند که ظرفیت تولید آلومینا از 50 میلیون تن در سال 2011 به 60 میلیون تن در سال 2012 افزایش پیدا کند. 

    در حالی‌که اکثر دست‌اندرکاران بازار معتقدند که واردات کشور بیشتر به سمت واردات بوکسیت حرکت خواهد کرد. 

    تحلیلگران CICC نکته مهمی را مطرح می‌کنند و آن این‌که از نظر الگوهای تجاری بوکسیت احتمالا به سنگ‌آهن بعدی تبدیل شود. 

    مهم‌تر این‌که چین باید نیمی از نیاز به بوکسیت خود را وارد کند، چون در حال حاضر فقط 22 درصد تولید جهانی را به خود اختصاص داده و این کشور 76 درصد از بوکسیت مورد نیاز خود را از اندونزی و 22 درصد آن را از استرالیا وارد می‌کند. 

    سال گذشته چین 36 میلیون تن بوکسیت از اندونزی وارد کرده که 9ـ8 میلیون تن تولید آلومینیوم اولیه یا نصف تولید چین در سال 2011 است. هرگونه تحریمی در اندونزی مشکل زیادی در زنجیره عرضه ایجاد خواهد کرد. تولید بوکسیت چین در سال‌های 2009، 2010 و 2011 به ترتیب 29213، 30000 و 31940 هزار تن و واردات این کالا نیز به ترتیب 19802، 30360 و 45235 هزار تن بوده است.