سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • کلیه ی خدمات سایت تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.لطفا از پرداخت وجه خودداری نمایید..
  • ""
  • ""
  • سیکل آلودگی گوگرد و اکسیژن در حمام قلع

    اگر چه همه بررسی‌های ممکن نشان می‌داد که قلع بهترین و مناسب‌ترین فلز بستر برای شناور سازی نوار شیشه است ، اما ویژگی شیمیایی این عنصر میل شدید ترکیبی‌اش با اکسیژن و گوگرد است که در شرایط دمایی بالا تشدید می‌گردد به تدریج در فرآیند تولید شیشه مشکلات خاص خود را ایجاد می‌نماید . اکسیژن و گوگرد در دو سیکل شیمیایی متفاوت سبب آلودگی سطح شیشه و نیز تخریب المنت‌های گرمایی حمام قلع می‌شود .

    سیکل آلودگی گوگرد با تشکیل سولفور قلع (استانو) در مذاب قلع آغاز می‌شود . این سولفور در محدوده‌ دمایی 1000-1050 درجه سانتیگراد به سرعت بخار شده و از محیط قلع خارج می‌شود . بخار سولفور استانو ، در چرخه کنوکسیونی اتمسفر حمام قلع به نقاط سردتر مهاجرت کرده و بر روی سطح سقف حمام و المنتهای گرمایی آن کندانسه می‌شود و پس از طی فرآیند ناقص احیا ، سولفور قلع به قلع فلزی و نهایتاً مخلوطی از سولفور قلع و قلع فلزی به شکل لکه‌های ریز و پایدار (با قطره‌های متفاوت از 100 تا 1000 میکرون) بر روی سطح شیشه چکه می‌کند . وجود ppm 10 سولفور در اتمسفر حمام منجر به تشکیل 100 میلی‌گرم سولفور قلع در هر متر مکعب از فضای حمام در دمای 1000-1050 درجه سانتیگراد می‌گردد . نقش گوگرد در مقایسه با اکسیژن در مورد تشکیل لکه‌های سطحی بسیار زیادتر است و لازم است که بهای لازم به وجود             و حضور این عنصر در حمام قلع داده شود . برای کنترل سیکل آلودگی گوگرد روش‌های متفاوتی تجربه شده است . با توجه به اینکه سقف محل تجمع سولفور قلع است اساس روش‌های اولیه تمیز کردن سقف حمام با استفاده از دمش هوا یا گرم کردن ناحیه سقف و تسریع فرآیند احیا چکه در یک محدوده زمانی کوتاه بود که معمولاً در هنگام تمیز کردن سقف شیشه ، تولید غیر قابل استفاده می‌شد . اکنون روش ریشه‌ای‌تری در این مورد اتخاذ شده است . در واقع تجربه سالهای گذشته در مورد کنترل کاهش سولفات سدیم که بیشتر در کشورهای اروپایی جهت کاهش آلودگی محیط زیست انجام       می‌گرفت ، نشان داد که این کاهش به شدت در تقلیل سیکل گوگرد مؤثر بوده است . به همین جهت اکنون برای کنترل این چرخه آلودگی از ورود گوگرد به داخل حمام قلع از طریق اتمسفر کوره و یا نوار شیشه حتی‌الامکان با کاهش مصرف عوامل گوگرد دار خودداری می‌شود . سیکل آلودگی اکسیژن نیز با ترکیب اکسیژن و قلع و تشکیل اکسید قلع (استانو) آغاز می‌گردد .

     

     

     

    بخشی از اکسید قلع حاصل تبخیر و بخشی نیز در مذاب قلع حل می‌شود . بخار           SnO در نواحی سردتر روی سطح شیشه کندانسه و موجب تشکیل لکه‌های پایدار بر روی سطح شیشه می‌شود . اکسید قلع محلول پس از رسیدن به حد اشباع از مذاب قلع خارج و به صورت اکسید استانیک روی سطح مذاب قلع شناور گشته و سطح زیرین نوار شیشه را آلوده و کدر می‌کند . از همان ابتدای شکل‌گیری این تکنولوژی برای کاستن از مسأله آلودگی اکسیژن ، تنها راه عملی جلوگیری از ورود اکسیژن به داخل حمام تشخیص داده شد و در این رابطه ضمن کنترل اتمسفر حمام با استفاده از هیدروژن            و نیتروژن ، روش‌های دقیقتری برای درزبندی و جلوگیری از نفوذ دیفوزیونی اکسیژن به داخل حمام اتخاذ شد وجود حدود 10 درصد هیدروژن در اتمسفر حمام قلع ، در صورت اکسیژن به داخل حمام با جذب آن و تشکیل مولکولهای H2O ، سیکل آلودگی اکسیژن را متوقف می‌سازد . به هر حال در حال حاضر مسأله آلودگی اکسیژن و گوگرد ، مشکل عمده در تولید شیشه فلوت نمی‌باشد و روش‌های کنترل و محدود کردن آن کاملاً شناخحته شده هستند .

    اما آلودگی سطح نوار شیشه به قلع یا اکسید قلع هنوز از مباحث جالب و مورد پیگیری در این صنعت است . بررسی‌های فعلی نشان داده است که در ترکیب صد انگستروم اول سطح شیشه بیش از 30 درصد اکسید قلع وجود دارد . در مواردی آلودگی‌های سطحی اگر چه ممکن است ظاهراً محسوس نباشد ولی در مراحل بعدی کار با شیشه ، بویژه در فرآیندهای تکمیلی مثل تولید شیشه نشکن یا خم برای مصارف ساختمانی یا اتومبیل سبب پیدایش کدری در سطح شیشه می‌گردند .

     

    نتیجه‌گیری :

    ابداع فرآیند شناور (فلوت) برای تولید پیوسته نواری از شیشه تخت با دو سطح            موازی ، بدون اعوجاج و بدون نوسانات ضخامت ، گنجینه گرانبهایی از انواع کاوشهای علمی و تکنولوژیکی را برای مهندسان و دانشمندان به همراه داشته است . اندیشمندان تلاشهای زیادی کرده‌اند تا جنبه‌های مختلف این فرآیند اعجاب‌انگیز را با استفاده از قوانین فیزیک توضیح دهند .

    دستیابی به قانونمندیهای حاکم بر تشکیل نوار شیشه در این فرآیند اکنون عرصه‌های جدیدتری را در تکوین و ابداعات نوین این تکنولوژی ایجاد کرده است و توسعه و تکمیل این تکنولوژی در سالهای اخیر سرعت بیشتری یافته و از شکل اولیه خود بسیار فاصله گرفته است . اکنون نسل جدیدی از واحدهای تولید شیشه فلوت در حال             شکل‌گیری است .

    ترکیب شیشه :

    ترکیب نرمال شیشه با مقدار 9/0 % < Fe2O3 <  08/0 %

    SO3

    K2O

    Fe2O3

    MgO

    CaO

    Na2O

    Al2O3

    SiO2

    0.3

    0.3

    0.1

    3.5

    9.2

    14.3

    0.3

    72.0

     

    شخصات مواد اولیه :

    خواص فیزیکی و شیمیایی مواد اولیه مورد نیاز

    الزامات دانه‌بندی

    مقدار آب

    درصد

    ترکیب شیمیایی

    درصد وزنی

    نام

    بیشتر از 6/0 میلیمتر مجاز نمی‌باشد

    1/0 میلیمتر کمتر از 5 % باشد .

    5

    SiO2>98

    Fe2O3 0.11

    Al2O3<0.3

    Cr2O3:<5ppm

    سیلیس

    بیشتر از 0/1 میلیمتر مجاز نمی‌باشد.

    2/0 میلیمتر کمتر از 10 % باشد .

    0/5

    Na2CO3 98

    NaCl<0.3

    کربنات

    سدیم

    سنگین

    بیشتر از 2 میلیمتر مجاز نمی‌باشد.

    1/0 میلیمتر کمتر از 10 % باشد .

    0/5

    CaO      55

    Fe2O3<0/12

    آهک

    بیشتر از 2/1 میلیمتر مجاز نمی‌باشد.

    1/0 میلیمتر کمتر از 10 % باشد .

    0/5

    CaO      30

    Fe2O3<0/12

    MgO       20

    دولومیت

    بیشتر از 5/0 میلیمتر مجاز نمی‌باشد.

    1/0 میلیمتر کمتر از 25 % باشد .

    0/5

    Al2O3>17

    Fe2O3<0/15

    SiO2<70

    فلدسپار

    بیشتر از 1 میلیمتر مجاز نمی‌باشد.

    1/0 میلیمتر کمتر از 20 % باشد .

    0/5

    Na2SO4 99

    NaC1<0.5

    سولفات

    سدیم

    بیشتر از 1 میلیمتر مجاز نمی‌باشد.

    1/0 میلیمتر کمتر از 10 % باشد .

    1 <

    C      80

    Ash<2

    کربن

     

     

    خلاصه :

    در قلب صنعت شیشه جهان ، فرآیند فلوت قرار دارد که توسط پیلکینگتون در سال 1959 بوجود آمد که شیشه شفاف ، رنگی و پوششی دار برای ساختمان و شیشه          شفاف و رنگی را برای وسایل نقلیه تولید می‌کند .

    این فرآیند ، قادر به ساخت شیشه با ضخامت 6 میلیمتر است و حالا قادر به تولید شیشه‌هایی به ضخامت 4/0 میلیمتر و حتی تا 25 میلیمتر است .

    شیشه مذاب ، در تقریباً دمای 1000 درجه سانتیگراد بطور مداوم از کوره روی حمام باریک قلع مذاب ریخته می‌شود . شیشه مذاب روی قلع شناور می‌شود ، به صورت یک سطح صاف روی آن پخش می‌شود . ضخامت شیشه به وسیله سرعتی که نوار شیشه در حال جامد شدن از حمام کشیده می‌شود و کنترل می‌گردد . سپس آنیل می‌گردد             (با سرمایش کنترل شده) و شیشه به عنوان محصولی پولیش شده با حرارت که دارای سطوح واقعاً موازی است درمی‌آید .صنعت شیشه