سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • کلیه ی خدمات سایت تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.لطفا از پرداخت وجه خودداری نمایید..
  • ""
  • ""
  • متال بولتن گزارش داد: بزرگ‌ترین فولادسازان سال 2011 جهان

    متال بولتن در گزارشی به معرفی بزرگ‌ترین فولادسازان جهان در سال 2011 پرداخته، بنا بر این گزارش شرکت آرسلورمیتال برای چندمین سال پیاپی با تولید 2/97 میلیون تن فولاد خام در سال 2011 باز هم خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز دنیا معرفی کرد. این شرکت در مقایسه با سال 2010 بالغ بر 8/6 درصد افزایش را در تولید فولاد خام خود داشته است. 

    گروه آرسلورمیتال (Arcelor Mittal) یک شرکت چندملیتی است که پس از ادغام میتال و آرسلور، بزرگ‌ترین فولادساز جهان شده است. 

    لاکشمی میتال چهارمین مرد ثروتمند جهان است. سلطان فولاد جهان، در حال حاضر 10 درصد فولاد مصرفی مردم دنیا را تولید می‌کند و کارخانه عظیم آرسلورمیتال که متعلق به اوست، سالانه می‌تواند 100 میلیون تن فولاد تولید کند. 

    این سرمایه‌دار60 ساله هندی، با ثروتی نزدیک به 45 میلیارد دلار، موفق‌ترین مدیر صنعتی جهان است و شیوه‌های مدیریت و سرمایه‌گذاری صنعتی‌اش، یکی از موفق‌ترین روش‌های گسترش تولید است. شرکت او از 61 کارخانه بزرگ تولید فولاد و استیل تشکیل شده که در 27 کشور جهان فعالیت می‌کنند. تعداد کارمندان آرسلورمیتال بیش از 230 هزار نفر است و سیاست‌های این شرکت در تولید فولاد، استراتژی‌های آینده این صنعت را در جهان تعیین می‌کند. 

    استراتژی خرد و کلان لاکشمی میتال، زنده کردن چیزهایی است که در حال نابودی‌ هستند. او برای خرید کارخانه‌هایش، به سراغ واحدهایی می‌رود که در حال ورشکستگی هستند و اتفاقا برای تولید فولاد هم همین استراتژی را دارد؛ او آهن‌های قراضه را به فولاد تبدیل می‌کند. 

    یکی دیگر از روش‌های مدیریتی او، تکیه بر سیستم یکپارچه است. او با این کار رهبری بازار را بر عهده گرفته و همچنین هزینه‌های تولید را به حداقل رسانده است. این یکپارچگی باعث شده محصولات متنوعی برای مشتریان گوناگون تولید شود و صنایع مهمی، چون صنعت اتوموبیل‌سازی اروپا و آمریکا، مشتریان دائمی او باشند. 

    در توصیف بزرگی این شرکت همین توضیح کافی است که براساس رتبه‌بندی موسسه بین‌المللی آهن و فولاد ظرفیت تولید این شرکت هشت برابر مجموع تولید شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد خراسان و ذوب‌آهن اصفهان است. 

    در سال 2011 شرکت آرسلورمیتال یک رشد قابل توجه 8/6 درصدی را در میزان تولید فولاد خود در مقایسه با سال 2010 تجربه کرد، این در حالی است که میزان کل تولید فولاد دنیا در سال 2011 بالغ بر 49/1 میلیارد تن بوده و در بهترین حالت دارای رشد سالانه 15 درصدی بوده و همچنین این شرکت همچون سال‌های پیش با فروش 78 میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت آهن و فولاد جهان لقب گرفت. 

    بعد از شرکت آرسلورمیتال شرکت دو شرکت چینی صدر جدول بزرگ‌ترین فولادسازان جهان را قبضه کرده‌اند، این در حالی است که در سال 2010 میلادی نیز سه شرکت چینی در بین چهار شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد در جهان قرار داشتند. 

    همان‌گونه که در جدول مشاهده می‌کنید شرکت آهن و فولاد Hebei با تولید 4/44 میلیون تن فولاد در سال 2011 به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز چین و دومین فولادساز بزرگ دنیا مطرح است. این شرکت در ماه ژوئن سال 2008 با ادغام دو شرکت Tangsteel و Hansteel در استان Hebei چین تاسیس شد و واحد فولادسازی این کارخانه به منظور تولید 30 میلیون تن فولاد در سال به بهره‌برداری رسید. درآمد سالانه این شرکت بالغ بر 7/24033 میلیون دلار تخمین زده شده و بیش از 121 هزار پرسنل دارد. این شرکت در سال 2010 بالغ بر86/52 میلیون تن فولاد تولید کرد که نشان‌دهنده یک افت 4/8 درصدی در تولید فولاد این شرکت در سال 2011 است. 

    سومین فولادساز برتر دنیا شرکت Baosteel است. این شرکت فولادسازی دولتی که دفتر مرکزی آن در شهر شانگهای واقع شده و در سال 2009 با تولید 3/31 میلیون تن فولاد دومین تولیدکننده بزرگ فولاد خام در جهان لقب گرفت. بائواستیل بالغ بر 110 هزار پرسنل دارد و در آمد سالانه این شرکت بیش از 21 میلیارد دلار بوده و تولیدکننده ترکیبی از محصولات فولادی با کیفیت‌های بالا است. این شرکت در سال 2010 بالغ بر 5/44 میلیون تن فولاد تولید کرد که در مقایسه با سال 2009 یک رشد 4/14 درصدی را نشان می‌دهد، اما میزان تولید فولاد بائو استیل در سال2011 با یک افت اندک در مقایسه با سال 2010 به 3/43 میلیون تن رسید. 

    فولادساز برتر کره یعنی پوسکو نیز در بین چهار فولادساز برجسته دنیا در نیمه بالای جدول قرار گرفته است. پوسکو در سال 2009 بالغ بر 53/29 میلیون تن فولاد تولید کرد که در سال 2010 این میزان را با یک رشد 4/12 درصدی به 72/33 میلیون تن رساند، اما در سال 2011 این شرکت روند رو به رشد خود را ادامه داده و با تولید 1/37 میلیون تن فولاد خود را به رده چهارمین فولادساز برتر دنیا رساند. 

    شرکت فولاد و آهن پوهانگ (POSCO) با مسئولیت محدود در سال 1986 تاسیس شد. با تاسیس این شرکت عملیات فاز یک کارخانجات پوسکو شروع شد و تا سال 1973 تکمیل شد. این فاز در آن سال توانایی تولید 1/30میلیون تن تولید فولاد خام داشت. همزمان با فاز یک ساخت فاز 2 آغاز گشت و در سال 1976 این فاز نیز خاتمه یافته بود قابلیت تولید 2/6 میلیون تن فولاد خام را داشت. 

    پوسکو در سال تاسیس خود شرکتی کوچک و دولتی بود و برای آنکه بتواند یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان فولاد در‌ جهان شود تغییرات زیادی کرد. هم اکنون در سال بعد از خصوصی شدن کامل شرکت پوسکو قادر به تولید 30 میلیون تن فولاد در سال است و تا سال 2007 ارزش کل این مجموعه به 36 تریلیارد ون (واحد پول کره‌جنوبی) خواهد رسید. 

    دفتر مرکزی پوسکو در بندر پوهانگ در جنوب‌شرقی کشور کره جنوبی واقع شده و تعداد کارمندان و پرسنل آن به حدود 19200 نفر می‌رسد. سود خالص پوسکو در سال2001، 68/3 میلیون دلار معادل 819 میلیارد ون بوده است. پوسکو دارای دو کارخانه بزرگ تولید فولاد در جهان است که در شهر‌های پوهانگ و گوانگیانگ واقع شده‌اند. 

    پنجمین فولادساز بزرگ دنیا در سال 2011 شرکت آهن و فولاد Wuhan است. شرکت ووهان در سال 1958 تاسیس شد. این شرکت دولتی نخستین واحد کوره بلند و فولادسازی بزرگ کشور چین نیز است. به‌طور میانگین این کارخانه بالغ بر 10 میلیون تن آهن و فولاد در سال تولید کرده است. این شرکت در سال 2010 میزان تولید فولاد خود را 9/16 درصد نسبت به سال 2009 افزایش داد و به 55/36 میلیون تن در سال رساند. در سال 2011 این شرکت میزان تولید خود را تا 03/0 درصد افزایش داد و به 7/37 میلیون تن رساند. 

    اما مطابق با سال‌های گذشته در جدول بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان شرکت‌های ژاپنی نیز به چشم می‌خورند. شرکت Nippon Steel غول فولادساز ژاپنی با تولید 14/36 میلیون تن فولاد در سال 2010 به‌عنوان ششمین فولادساز دنیا نام گرفت، اما میزان تولید این شرکت در سال 2011 با کاهش 1/0 درصدی به 4/33 میلیون تن رسید و این شرکت را در رتبه ششم برترین فولادسازان دنیا قرار داد. از عوامل موفقیت فولاد ژاپن می‌توان به قابلیت‌های فنی برای تولید فولاد با کیفیت، عملکرد‌های خوب ساختاری و توسعه بازار‌های مصرف جهانی اشاره کرد. 

    این شرکت ژاپنی دارنده بالاترین حجم تولید فولاد مذاب در جهان و تعیین‌کننده قیمت ورق ویژه خودرو است. نیپون استیل بیش از یکصد نوع ورق ویژه صنایع اتومبیل‌سازی را تولید و به بازار مصرف جهانی عرضه می‌کند. از خصوصیات ورق‌های مورد نیاز در این صنعت می‌توان به وزن سبک، پایداری و شکل‌پذیری بالای آن اشاره کرد. شرکت نیپون توانسته، با رعایت نیازمندی‌های فوق و بهره‌گیری از صنعت نانو تکنولوژی، ورق‌هایی با کیفیت بالا را تولید و عرضه کند. 

    از دیگر محصولات ویژه نیپون می‌توان به فولاد برقی، قلب موتور خودرو‌های هیبریدی اشاره کرد. با اهمیت روزافزون انرژی‌های جایگزین و استقبال از این نوع خودرو، نیپون توانست بازار تولید این فولاد خاص را در دست گیرد. نیپون استیل با تولید لوله‌های فولادی با نیکل 9 درصد امکان صدور گاز مایع را با دمای 164- درجه سانتیگراد فراهم کرد و توانست به قطب صنعت تولید لوله‌های انتقال گاز در جهان مبدل شود. 

    شرکت‌های شاگانگ و شوگانگ چین با تولید 9/31 میلیون و 30 میلیون تن فولاد در رده‌های بعدی این جدول قرار دارند، اما شرکت JFE ژاپن نیز در سال 2011 بالغ بر 9/29 میلیون تن فولاد تولید کرد و به‌عنوان نهمین شرکت بزرگ فولادساز جهان مطرح شد. شرکت US Steel ایالات متحده نیز با کاهش تولید فولاد خود در سال 2011 به 22 میلیون تن رتبه خود را از رده 12 به 13 رساند. 

    اما همان‌گونه که در جدول مشاهده می‌کنید شرکت ایمیدرو ایران با تولید 6/12 میلیون تن فولاد و رسیدن به یک رشد 10 درصدی در رده بیست و هشتم برترین فولادسازان دنیا قرار گرفته، این در حالی است که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با تولید 34/11 میلیون تن فولاد در سال 2010 در رده سی‌ام برترین فولادسازان دنیا قرار داشت. 

    بنابر گزارش انجمن جهانی فولاد این آمار شامل 100 درصد تولید شرکت‌های فولاد اصفهان و شرکت ملی فولاد ایران در سال 2011 و در بر گیرنده 5/50 درصد از تولید شرکت فولاد خوزستان و 20 درصد از کل تولید شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال 2011 می‌شود، این در حالی است که کل میزان تولید فولاد خام ایران در سال 2011 با یک رشد 9 درصدی به 2/13 میلیون تن رسید و این کشور در را در رده هفدهم، برترین کشورهای تولید‌کننده‌ فولاد خام در جهان می‌بینیم. 

    از نظر میزان سودآوری شرکت‌های فولادسازی در سال 2011 باز هم شرکت آرسلورمیتال با سودی معادل 9/2 میلیارد دلار صدرنشین شده و شرکت‌های پوسکو و آهن و فولاد بائوشان دوم و سوم شدند. از نظر حجم دارایی‌ها نیز آرسلورمیتال با 9/130 میلیارد دلار اول شده و نیپون استیل و پوسکو دوم و سوم شدند. از نظر ارزش بازار نیز سه شرکت آرسلورمیتال، پوسکو و فولاد نوولیپتسک روسیه اول تا سوم شدند. 

    در میان دو هزار شرکت بزرگ جهان نام 40 شرکت فعال در صنعت آهن و فولاد به چشم می‌خورد که این نشان می‌دهد که این صنعت اهمیت ویژه‌ای درجهان دارد.



    کمال‌الدین غفوری