سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • کلیه ی خدمات سایت تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.لطفا از پرداخت وجه خودداری نمایید..
  • ""
  • ""
  • آرسلورمیتال بزرگ‌ترین شرکت فعال در زمینه فولادسازی و معدنکاری در سطح جهان 

    برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید.

    معدن و توسعه ـ کمال‌الدین‌ غفوری: وب سایت رسمی شرکت آرسلورمیتال خود را این‌گونه معرفی می‌‌کند: آرسلورمیتال بزرگ‌ترین شرکت فعال در زمینه فولادسازی و معدنکاری در سطح جهان است. فلسفه شرکت آرسلورمیتال بر پایه تولید محصولاتی ایمن و با دوام بوده و همین امر این شرکت را در زمره بزرگ‌ترین تامین‌کننده‌ فولادهای با کیفیت در بزرگ‌ترین بازارهای صنعتی، از قبیل خودروسازی، محصولات ساختمانی، لوازم خانگی و بسته‌بندی قرار داده است. این شرکت در 60 کشور دنیا فعالیت می‌کند و بیش از 260 هزار پرسنل در سرتاسر دنیا دارد. 

    گزارش «معدن و توسعه»، به نقل از سایت میتال حاکی است که تا چند سال پیش تصور بر آن بود که هندی‌ها اگر بتوانند جایگاهی در عرصه جهانی داشته باشند، زمینه فناوری اطلاعات و تولید نرم‌افزار است، اما هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که این غول خفته اقتصاد آینده جهان، در زمینه صنعت سخت و خشن فولادسازی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد، اما لاکشمی میتال هندی با تدابیر خاص خود در خرید شر‌کت‌های فولاد و بهره‌ور ساختن آنها و در نهایت خرید شرکت چندملیتی فولاد آرسلور، امپراتوری فولاد جهان را تصاحب کرد. 
    میتال استیل اکنون نه‌تنها بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد دنیاست، بلکه به‌معنای واقعی یک شرکت جهانی در صنعت فولاد است که در زمینه استراتژی، رویکردهای مدیریتی، فناوری‌های نوین فولادسازی و توسعه محصولات جدید حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. 

    سلطان فولاد دنیا به‌ همین نیز قانع نیست و سخن از آن دارد که قصدش انجام کارهای بدیع برای ماندگاری در نسل‌های آینده است. 

    او سرسختانه مدافع ادغام و پیوستگی صنعت فولاد است و این امر را در جهت افزایش بهره‌‌وری و هم‌افزایی مالی و خشنودی مشتریان و سوددهی برای سهامداران ضروری می‌شمارد. علاوه ‌بر آن ثبات و پایداری این صنعت را در آینده منوط به آن می‌داند. 

    لاکشمی نارایان میتال پنجمین فرد ثروتمند جهان در سال 2010، در 2 سپتامبر 1950 در راجستان هند متولد شد. پدرش مالک و مدیر یک کارخانه فولاد در هند بود. لاکشمی در رشته بازرگانی از دانشگاه کلکته فارغ‌التحصیل شد. 

    او در سال 1976 با پول پدر یک کارخانه فولاد در اندونزی خرید و توانایی‌هایش در تعیین استراتژی، توسعه کسب وکار و هدایت شرکت در خرید و مالکیت شر‌کت‌های دیگر فولادسازی، او را به مقام نخست تولید فولاد در دنیا رساند. 

    او شر‌کت‌های زیادی را خریداری و به مجموعه خود اضافه کرد. شم قوی اقتصادی او در خرید شر‌کت‌های فولاد باعث شد که روند خرید این شر‌کت‌ها توسط میتال به‌مرور ادامه یابد. در سال 1989 تولید شرکت به 420 هزار تن رسید و 3 سال بعد این میزان از مرز یک میلیون تن گذشت و به 4/1 میلیون تن رسید. خرید شر‌کت‌های صنعت فولاد در نقاط مختلف دنیا به ویژه اروپای‌شرقی و شوروی سابق که اکثرا دولتی و در حال ورشکستگی بودند، ادامه یافت. 

    شرکت آهن و فولاد ترینیداد در سال 1989 و شرکت فولاد‌ هامبورگ در سال 1995 خریداری شد. تولید شرکت در سال 1995 به 6 میلیون تن و در سال 2000 بیش از 20 میلیون تن رسید. 

    شیوه میتال، خرید شر‌کت‌های ناکارآمد فولاد در مناطق مختلف دنیا و بهره‌ور ساختن آنها با روش‌های مدیریتی و فناوری بود، بنابراین عموما سعی در استفاده از آهن قراضه به‌ عنوان ماده فلزی در تولید فولاد داشت. این امر به کاهش قیمت تمام شده و کاستن از اثرات بد زیست‌محیطی در صنعت فولادسازی منجر می‌شد. 

    در سال 2001 با خرید گروه بین‌المللی فولاد آمریکا (ISG)، شرکت فولاد میتال به بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده فولاد در دنیا تبدیل شد و تولید آن به 5/57 میلیون تن رسید، در حالی‌که در سال 2003 درآمد شرکت کمتر از 10 میلیارد دلار و سود خالص آن 1/1 میلیارد دلار بود، در سال 2005 با تولید 6/46 میلیون تن فولاد، این رقم به 1/28 میلیارد دلار و سود خالص به 36/3 میلیارد دلار رسید. شرکت فولاد میتال به‌عنوان غول صنعت فولاد، انواع محصولات فولادی تخت و بلند را تولید و عرضه می‌کرد. 

    این شرکت علاوه بر فولاد، آهن اسفنجی نیز تولید می‌کرد و در سال 2005 میزان تولید آهن اسفنجی آن بیش از 11 میلیون تن بود. میتال سعی بر آن داشت که مواد خام و اولیه تولید آهن و فولاد را نیز خود تهیه کند، بنابراین با اقداماتی که در این زمینه انجام داد، اکنون چهارمین تولیدکننده سنگ معدن آهن در دنیا است و 50 درصد نیاز خود را تامین می‌کند. 

    میتال در ادامه روش منحصر بفرد خود در خرید شر‌کت‌های کوچک و بزرگ فولاد و سودآور‌کردن آنها، از مدتی پیش چشم به خرید شرکت لوکزامبورگی آرسلور به‌عنوان دومین شرکت بزرگ تولید فولاد داشت. 

    در سال 2006 پس از مذاکرات فراوان، سرانجام با پیشنهاد 27 میلیارد یورویی میتال برای خرید آرسلور در 27 ژانویه این امر محقق شد و گای‌ دول (GUY DOLLE) مدیرعامل آرسلور تسلیم خواسته سلطان فولاد شد. 

    به این ترتیب شرکت آرسلورمیتال به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان با اختلاف بسیار نسبت به بقیه رقبا قرار گرفت. در حال حاضر، شرکت آرسلورمیتال، با تولید حدود 92 میلیون تن فولاد، حدود سه ‌برابر رقیب دوم خود، شرکت فولاد نیپون ژاپن تولید می‌کند. 

    مزایای دیگر ادغام میتال با آرسلور، شامل جهانی شدن و پیوستگی مشتریان، سرمایه‌گذاری مشترک در تحقیق و توسعه محصولات جدید، هم‌افزایی مالی، تقویت انعطاف‌پذیری استراتژیک، صرفه به مقیاس، افزایش توجه به تامین‌کنندگان و مدیریت بهتر زنجیره تامین، نفوذ قدرت و موقعیت رهبری در بازار، انعطاف‌پذیری در عملیات، مدیریت بهتر ظرفیت‌ها، بهبود بازدهی، ثبات و پایداری در صنعت فولاد و شتاب رشد در بازارهای جدید و مستعد مانند هند، چین، آسیا، روسیه، آفریقای‌جنوبی بود. 

    پس از خرید شرکت فولاد آرسلور، در سال 2011 غول میتال استیل، با تولید حدود 8/91 میلیون تن فولاد، بیش از 9/93 میلیارد دلار فروش داشت و به تنهایی حدود 10 درصد فولاد جهان را تولید می‌کند، بنابراین قدرت بلامنازع فولاد جهان محسوب می‌شود. آرسلورمیتال این شانس را دارد که در 10 سال آینده به تولید 200 تا150 میلیون تن فولاد برسد. این شرکت نه تنها بزرگ‌ترین، بلکه موفق‌ترین شرکت در صنعت فولاد نیز محسوب می‌شود و یکی از پیشرفته‌ترین شر‌کت‌های فولاد دنیا در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین فولادسازی است. 
    شرکت میتال در زیرساخت‌های صنعت فولاد، حمل‌ونقل، نیروگاه و توزیع انرژی و نیز معدن فعال بوده و رهبر بازار فولاد برای صنایع خودروسازی آمریکا و اروپا است. برنامه‌های آینده میتال، شامل افزایش سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه، کاهش نیروی انسانی، دستیابی به صرفه‌جویی سرانه، افزایش بهره‌وری تولید فولاد و تولید 80 میلیون تن در سال 2010 است. میزان درآمد سالانه شرکت آرسلور در سال 2006، حدود 53 میلیارد دلار بوده و این میزان در سال 2008 به حدود 120 میلیارد دلار رسیده و در سال 2009 با توجه به بحران اقتصادی در جهان با کاهش قابل‌توجهی همراه شد و اما بنابر گزارش‌های به‌دست آمده و وب سایت آرسلورمیتال درآمد سالانه این شرکت در سال 2011 بالغ بر 97/93 میلیارد دلار شده که رشد قابل‌توجهی را در مقایسه با سال 2010 داشته و درآمد این شرکت در سال 2010 در حدود 78 میلیارد دلار است. با وجود افزایش میزان فروش آرسلورمیتال به عنوان بزرگ‌ترین فولادساز جهان، سود این شرکت در سال 2011 بیش از 22 درصد کاهش داشته و سود این شرکت برزیلی در سال گذشته به کمتر از 3/2 میلیارد دلار رسیده است. بر اساس این گزارش شرکت آرسلورمیتال پیش‌بینی افزایش سود در سال 2012 میلادی را مطرح کرده است. 


    شرکت میتال در سال 2011 

    در سال 2011 روند بهبود در بازار جهانی فولاد که در ماه‌های انتهایی سال 2010 شاهد آن بودیم، استمرار یافت، اما در سه ماهه انتهایی سال 2011 با توجه به بازگشایی موجودی انبارها به روی بازار که در بین کشورهای اروپایی و همچنین بازار فولاد چین نمود پیدا کرد، موجب افت در روند رو به رشد تقاضای ظاهری فولاد در جهان شد و در مقایسه با سال 2010 تا 4/6 درصد کاهش یافت. میزان تولید فولاد خام نیز که در سه ماهه نخست این سال با رکود مواجه شده بود، به‌طور کلی در این سال تا 8/6 درصد افزایش یافت و به 1527 میلیون تن رسید. هر چند این میزان تولید یک رکورد در سال‌های اخیر است، اما میانگین ظرفیت بهره‌برداری از کارخانه‌های فولادسازی به‌ویژه در کشورهای اروپایی در سال 2011 کماکان در سطح بسیار پایینی باقی ماند. این میزان حتی کمتر از آمار به ثبت رسیده در سال‌های 2007 و 2006 یعنی قبل از وقوع بحران اقتصادی فراگیر جهانی بوده است. جهش در قیمت مواد اولیه در سال 2011 نقش مهمی را در تغییرات میزان مصرف ظاهری فولاد برعهده دارد. در سه ماهه نخست سال 2011 بازار مواد اولیه شاهد انبارسازی مجدد به میزان قابل‌توجهی توسط مراکز خدماتی فولاد و مصرف‌کنندگان نهایی بود که باعث افزایش در قیمت‌های سنگ‌آهن شد و در ماه فوریه سال 2011 به نقطه اوج جدیدی حدود 190 دلار به ازای هر تن رسید و متعاقب آن موجب افزایش در قیمت محصولات فولادی شد. 

    این وضعیت با وقوع توفان سهمگین در کشور استرلیا که موجب خلل در تولید زغال‌سنگ شد، دوچندان شد و باعث افزایش قیمت حدود یک سوم در جهان در قیمت‌های زغال کک‌شو شد و قیمت‌ها را به بیش از 300 دلار در هر تن رساند. در نتیجه این عوامل در سه ماهه نخست، میزان تقاضای ظاهری در جهان به استثنای چین تا 10 درصد در مقایسه با سال 2010 افزایش یافت، اما در طی سه ماهه نخست سال 2011 قیمت‌های نقد فولاد تا حدود 630 دلار در هر تن برای فولادهای کلاف نورد گرم نقدی در اروپا افزایش یافت و در ایالات متحده به ترتیب از 458 یورو و 617 دلار به 970 دلار در هر تن رسید. بعد از این‌که قیمت‌ها در ماه آوریل و می ‌سال 2011 با رکود مواجه شدند، طی دو فصل انتهایی سال نیز سودآوری در صنعت فولاد با شکست مواجه شد. 

    اما شرکت آرسلورمیتال در سال 2011 بالغ بر 3/8 میلیون تن زغال‌سنگ تولید کرد که در مقایسه با سال 2010 میلادی یک افزایش 15 درصدی را داشت، این در حالی است که میزان تولید زغال‌سنگ این شرکت در سال 2009 بیش از 1/7 میلیون تن بوده است، اما بنابر آمار منتشر شده توسط شرکت آرسلور این شرکت در سال 2011 بالغ بر 1/54 میلیون تن سنگ‌آهن تولید کرده، این در حالی است که میزان تولید سنگ‌آهن آرسلورمیتال در سال 2010 بالغ بر 9/48 میلیون تن و در سال 2009، حدود 7/37 میلیون تن بوده است. 


    چشم‌انداز سال 2012 

    بنا بر پیش‌بینی کارشناسان شرکت آرسلورمیتال، در سال 2012 در مقایسه با سال 2011 ما شاهد افزایش روند رو به رشد در میزان تقاضا خواهیم بود. با وجود بی‌ثباتی در بازارهای جهانی این شرکت به افزایش درآمد و صادرات خود در سال جاری امیدوار است، همچنین چشم‌انداز رشد در کشورهای توسعه یافته در سال 2012 نیز امیدوارکننده خواهد بود و روند بهبود در این کشورها با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد و به‌طور کلی پیش‌بینی‌ها برای سال جاری بسیار مثبت و امیدوارکننده است. آرسلورمیتال پیش‌بینی کرده که صادرات فولادش به بازارهای جهانی در سال 2012 روند رو به رشد خواهد داشت. 

    بزرگ‌ترین شرکت فولادسازی جهان انتظار دارد که در نیمه نخست سال 2012 درآمد این شرکت افزایش یابد. 
    شرکت آرسلورمیتال که هفت درصد از تولید جهانی فولاد را در اختیار دارد، اعلام کرده که با افزایش تقاضای فولاد در نیمه اول سال 2012 درآمد این شرکت نیز نسبت به سال قبل بهبود خواهد یافت. 

    شرکت آرسلورمیتال امسال قصد ندارد تولید فولاد خود را افزایش دهد و سرمایه‌گذاری در بخش معادن را ادامه خواهد داد. این شرکت در حال حاضر قصد دارد روی سنگ‌آهن و زغال‌سنگ که سوددهی سال قبل آن خیلی بالاتر از فولاد بود سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشد و حال این شرکت دیگر خود را یک فولادساز نمی‌داند بلکه یک گروه تولیدات معدنی و فولاد است. فصل چهارم سال قبل این شرکت پروژه‌های ساخت کارخانه‌های جدید فولاد را متوقف کرد، از جمله یک پروژه توسعه خط تولید مفتول در برزیل. در آمریکای‌شمالی نیز پروژه تولید خط تولید ورق گالوانیزه متوقف شد.