سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • کلیه ی خدمات سایت تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.لطفا از پرداخت وجه خودداری نمایید..
  • ""
  • ""
  • 230 شرکت داخلی و خارجی در سمپوزیوم فولاد 90 شرکت می‌کنند

    اشاره: سمپوزیوم فولاد 90 با حضور 200 شرکت داخلی و 30 شرکت خارجی در تاریخ نهم و دهم اسفندماه جاری در مجتمع نگین نقش جهان وابسته به شرکت فولاد مبارکه برگزار می‌شود. 

    علی شریفی، دبیر سمپوزیوم فولاد 90 در گفت‌وگو با هفته‌نامه «معدن و توسعه»، محورها، اهداف، دستاوردها و انتظارات حاصله از این سمپوزیوم را تشریح کرده که مشروح آن در ادامه می‌آید:


    * درباره سمپوزیوم 90، محورها و اهداف برگزاری آن توضیح دهید؟ 

    از سال‌ها پیش انجمن آهن و فولاد ایران، هر سال سمپوزیومی را با مشارکت و میزبانی یکی از فولادسازان برگزار می‌کند. 

    امسال چهاردهمین سمپوزیوم همایش محققان، استادان، مدیران و کارشناسان صنعت فولاد کشور در تاریخ نهم و دهم اسفندماه 90، با عنوان سمپوزیوم 90 به میزبانی شرکت فولاد مبارکه و توسط انجمن آهن و فولاد ایران برگزار می‌شود. 

    در این همایش از همه محققان و متخصصان دانشگاهی و صنعتی دعوت شده تا ضمن مشارکت فعال، آخرین دستاوردهای تحقیقاتی و تجربیات عملی و فنی خود را در این همایش علمی ارایه کنند. 

    اهداف این سمپوزیوم، شامل ایجاد زمینه مساعد برای برقراری ارتباط میان همه محققان و دست‌اندرکاران صنعت فولاد کشور و ارایه آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه فولاد است. 

    شعار سمپوزیوم که با سال جهاد اقتصادی، تقارن دارد، دستیابی به دانش فنی و بومی‌سازی در صنعت فولاد است و در این راستا از همه نویسندگان و علاقمندان خواسته شده که مقالات خود را ارایه کنند. 

    موضوعات این همایش نیز، شامل فرآیندهای استخراج، فولادسازی، ریخته‌گری، شکل‌دهی، عملیاتی حرارتی، خوردگی، جوشکاری و عملیات تکمیلی در صنایع فولاد با تاکید بر بومی‌سازی، جایگاه فولادهای نوین در توسعه صنعت فولاد کشور، فرآوری در تولید و تجهیزات تکنولوژیک صنایع فولاد با تاکید بر بومی‌سازی، چشم‌انداز فولاد در توسعه صادرات صنعتی و بهبود خواص مکانیکی محصولات فولادی است. 

    همچنین در این سمپوزیوم، موضوعات دیگری نیز نظیر مدل‌سازی و شبیه‌سازی فرآیندهای تولید، مواد دیرگداز در صنعت فولاد، توسعه صنایع پایین‌دستی و بالادستی صنایع فولاد با تاکید بر بومی‌سازی و چشم‌اندازی بر آینده فولاد و چالش‌های فراسوی این صنعت مطرح است. 


    * چه تعداد شرکت فولادی یا سنگ‌آهن در این سمپوزیوم شرکت می‌کنند؟ 

    بیش از 200 شرکت مرتبط با موضوع سمپوزیوم در این همایش شرکت دارند. 


    * آیا از شرکت‌های خارجی دعوت به عمل آمده است؟ 

    بیش از 30 شرکت خارجی از طریق حضور مستقیم یا نمایندگی‌هایشان در ایران شرکت می‌کنند. 


    * آیا دستاوردهای شرکت‌ها در صنعت فولاد به نمایش گذاشته می‌شود؟ 

    بله، شرکت‌های شرکت‌کننده در قالب نمایشگاه، آخرین دستاوردهای خود را در صنعت فولاد عرضه خواهند کرد. 

    علاوه بر آن، پانل‌های آموزشی و میزگردهای تخصصی برگزار می‌شود که در آن، فرصت تعامل را برای شرکت‌کنندگان یا محققان فراهم کرده‌ایم و در راس شرکت‌ها، دستاوردهای عظیم فولاد مبارکه در زمینه‌های محیط‌زیست، تولید، انرژی به نمایش گذاشته خواهد شد. 


    * چه تعداد مقاله به دبیرخانه سمپوزیوم ارسال شده و قرار است چه تعداد از آنها ارایه شود؟ سطح علمی مقالات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

    بیش از 280 چکیده مقاله و 180 اصل مقاله به دبیرخانه رسیده و از این تعداد، 62 مقاله به صورت پوستر و 48 مقاله به‌صورت حضوری عرضه می‌شود و 110 مقاله هم در کتاب سمپوزیوم چاپ می‌شود. طبق ارزیابی اولیه، سطح علمی مقالات نسبت به سال‌های قبل ارتقا یافته است. 


    * شرکت فولاد مبارکه به عنوان میزبان سمپوزیوم، چه برنامه‌هایی برای حضور دارد؟ 

    قاعده میزبانی است که تلاش کنند به بهترین شکل از میهمانان خود پذیرایی کند. ما هم تلاش کردیم رسم میزبانی را به جا آوریم، از جمله برنامه‌ها، در اختیار گذاشتن فضای مناسب است که به همین مناسبت مکان مورد نظر هم افتتاح خواهد شد. 

    این مکان متعلق به تعاونی کارکنان فولاد مبارکه است که در سپاهان‌شهر (مجتمع نگین نقش جهان) واقع شده است. 

    جا دارد از مدیرعامل تعاونی، اعضای هیات مدیره و سایر کارکنان و تمام معاونان و مدیران فولاد مبارکه به‌ویژه مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، که ما را در این مسیر همراهی کردند و اجازه دادند این همایش در آن مکان برگزار شود، سپاسگزاری کنم. 

    برنامه‌های خاص فولاد مبارکه همان‌طوری که قبلا عرض شد، ارایه آخرین دستاوردها در صنعت فولاد و ایجاد تسهیلات برای شرکت‌کنندگان و مدعوین است. امیدواریم بتوانیم به بهترین شکل وظیفه‌مان را انجام دهیم. 


    * با توجه به شرایط تحریمی، به نظر شما این سمپوزیوم چه نقشی برای جلوگیری از فشار تحریم‌ها و در نهایت، توسعه این صنعت داشته باشد؟ 

    در حال حاضر، موضوع تحریم‌ها که مطرح می‌شود برای این شرکت تاثیری نداشته بلکه برای پرسنل عزیز و تلاشگر فولاد فرصتی شده تا با لبیک به فرمان مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در سال جهاد اقتصادی بیش از برنامه تولید کند و با مدیریت منسجم تحریم‌های بین‌المللی را بی‌اثر کرده است. 

    اکنون نیز این شرکت با هیچ چالشی برای اجرای طرح‌های توسعه روبه‌رو نیست، چرا که بیش از 80 درصد قطعات بومی شده و بیش از 90 درصد مواد اولیه از داخل تامین می‌شود و حسب دستور مدیرعامل شرکت هر قطعه یا مواد اولیه‌ای که در داخل کشور امکان تهیه آن وجود دارد باید از داخل تهیه شود تا در نتیجه، ارز خارج نشود. 

    بدون شک، با تداوم این روند، صنعت کشور نیز توسعه خواهد یافت، همان‌گونه که در 32 سال تحریم شاهد توفیق‌های زیاد در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم. 

    در این میان، توانمند شدن صنعتگران، ایجاد فرصت‌های جدید، بومی‌سازی و استفاده از فناوری‌های داخلی و ارتقای سطح دانش فنی صنعتگران در صنعت فولاد، نمونه‌های بارزی از اثرات مثبت تحریم بر صنعت کشور بوده است. 


    * برگزاری این سمپوزیوم‌ها چه کمکی به صنعت فولاد کشور می‌کند و انتظارات شما از برگزاری سمپوزیوم 90 و دستاوردهای حاصله چیست؟ 

    جمع‌بندی و استفاده موثر از یافته‌های روز این صنعت می‌تواند دورنمای صنعت فولاد کشور را روشن‌تر کند. یعنی با توجه به وضعیت دیروز صنعت و داشته‌های امروز این صنعت، باید فردای فولاد کشور به صورت راهبردی و استراتژی برنامه‌ریزی دقیق و مدون کرد. 

    از جمله انتظارات ما از برگزاری سمپوزیوم فولاد 90، تبدیل کردن تهدیدها به فرصت و به یاری خدا قطع کامل وابستگی این صنعت به بیگانگان، جذب حداکثری دانشجویان و محققان در زمینه تحقیق و توسعه این صنعت است. 

    امیدواریم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخل به برنامه چشم‌انداز 20 ساله کشور در تولید فولاد که تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور است، دست یابیم. 

    از این‌رو، فولادسازان باید با هدف استراتژیک مشخص، در کنار هم تلاش کنند که در همین راستا، برگزاری سمپوزیوم صنعت فولاد می‌تواند به بهینه‌سازی و خودکفایی با نگاهی کارشناسانه و رفع مشکلات کمک کند. 
    علاوه بر این، ارتباط مستمر با دانشگاه‌ها، محققان تحقیقات آنها باید الگوی کار و مسیر این صنعت باشد و صنعتگران نیز باید از دستاوردهای علمی محققان صنعت فولاد استفاده بهینه‌ای به عمل آورند. 


    * چنانچه نظر یا پیشنهادی درخصوص سمپوزیوم فولاد باقی مانده بفرمایید؟ 

    در این همایش بیش از یک‌هزار میهمان داریم که امیدواریم رسالت خود را به جامعه فولادی و صنعتی کشور به بهترین شکل ادا کنیم. در اینجا به همه دست‌اندرکاران خداقوت می‌گویم.



    یوسف بهمن‌آبادی