سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • کلیه ی خدمات سایت تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.لطفا از پرداخت وجه خودداری نمایید..
  • ""
  • ""
  • روش ایرانی تولید آلومینا از نفلین سینیت سبب کاهش مصرف انرژی‌ می‌شود

    معدن و توسعه: تولید آلومینا از نفلین ‌سینیت با استفاده از روش ایرانی، کاهش مصرف انرژی و ارزش افزوده بالا را در پی دارد. 

    به گزارش «معدن و توسعه»، مجری طرح تولید این ماده معدنی با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: در روش جدید که توسط متخصصان ایرانی به ثبت رسیده میزان مصرف گاز تا 25 درصد کاهش می‌یابد. 

    سیداحمد موسوی با بیان این‌که تاکنون فرآیند تولید بصورت «تر» بوده ادامه داد: در روش «خشک» که برای نخستین‌بار در دنیا توسط متخصصان کشورمان طراحی شده و در یکی آزمایشگاه‌های معتبر اروپایی نیز به ثبت رسیده علاوه بر کاهش مصرف گاز، استفاده از آب به‌طور 100 درصد حذف شده است. 

    وی همچنین با اشاره به این‌که طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت برای تولید 200 هزار تن آلومینا در سال، پیش‌بینی شده اظهار داشت: در این فرآیند 150 هزار تن نیز کربنات سدیم و پتاسیم بدست می‌آید، اما با توجه به این‌که کربنات پتاسیم 2تا 2.5 برابر کربنات سدیم قیمت دارد (حدود 2000 دلار) خوشبختانه می‌توانیم نوع محصول جانبی را «انتخابی» تولید کنیم. 

    مجری طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت یادآور شد: با نتایج بدست آمده به‌طور قاطع می‌توان گفت که ‌کاهش هزینه‌ها، ‌اصلاح تکنولوژی و تبدیل پایلوت به محلی برای تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا از ویژگی‌های اجرای این طرح است. طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت هم‌اینک در شهرستان سراب در حال ساخت است و قرار است در 3 فاز به اجرا در آید. 

    موسوی خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز با همکاری تعدادی از دانشگاه‌های کشور دستگاه صنعتی تولید نانو آلومینا به نام پایلوت آذرشهر ثبت اختراع شد. علاوه بر این، تولید آلومینای بالستیک (که از خلوص بالا میکرونیزه برخوردار است و در صنایع دارویی و... کاربرد دارد) و نیز تولید آلومینای پایه کاتالیست، از دیگر دستاوردهایی است که در این واحد تحقیقاتی بدست آمده بهای این نوع آلومینا حدود 6 هزار دلار است که در مقایسه با قیمت 450 دلاری آلومینا قابل توجه است. 

    وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده فازهای دوم و سوم با مشارکت بخش خصوصی ایجاد می‌شود، چرا که با مشخص شدن میزان سودآوری طرح و بازار فروش محصول اصلی و محصولات جانبی، رغبت سرمایه‌گذاران برای مشارکت در طرح ‌افزایش می‌یابد.