سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • کلیه ی خدمات سایت تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.لطفا از پرداخت وجه خودداری نمایید..
  • ""
  • ""
  • دانشمند ایرانی و عضو هیئت علمی مهندسی بیومدیکال یا زیست پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی موفق به ابداع «فوم فلزی» شده است که از قابلیت ارتجاع مانند استخوان انسان برخوردار بوده و می تواند از پس زدگی عضو پیوند زده شده جلوگیری کند.


    این فوم فلزی از آلومینیوم سبک وزن تر بوده و می توان آن را از 100 درصد فولاد و یا آلومینیوم و فولاد ساخت و به عنوان جایگزینی برای فلزهای سخت تر مانند تیتانیوم که در 

    منبع اطلاعاتی متالورژی

    جراحی ها به عنوان بخش از دست رفته استخوان در بدن کاشته شده و اغلب به دلیل سختی زیاد پس زده می شوند مورد استفاده قرار داد.

    افسانه ربیعی پروفسور مهندسی مکانیک و هوا فضا و عضو هیئت علمی مهندسی بیومدیکال یا زیست پزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی در گزارش خود اعلام کرده است توانایی شگفت انگیز این فلز در جذب بالای انرژی، وزن سبک و خاصیت ارتجاعی آن بسیار به استخوان طبیعی شباهت دارد. ضریب ارتجاعی این ماده به اندازه ای است که فشار بیش از حد در آن باعث تغییر شکل شده و پس از برطرف شدن فشار ماده به شکل اولیه اش باز می گردد. در عین حال به گفته ربیعی سطح زبر و خشن این فلز باعث می شود سلولهای استخوانی بر روی آن رشد کرده و استحکام آن را افزایش دهند.


    ربیعی معتقد است ضریب ارتجاعی که با مقیاس گیگا پاسکال سنجیده می شود یکی از مهمترین بخشهای مواد کاشتنی در زیست پزشکی به شمار می رود. به گفته وی زمانی که قطعه ای طی عملیات ارتوپدی یا دندان پزشکی داخل بدن انسان جایگزین استخوان و یا بخشی از استخوان می شود باید از توانایی کافی و برابر با دیگر استخوانها برای تحمل فشارهای وارد آمده برخوردار باشد. به همین دلیل در صورتی که ضریب ارتجاعی قطعه کاشته شده بسیار بیشتر از استخوان های اطراف باشد تحمل فشارهای وارد شده را از دیگر استخوان ها تحویل گرفته و استخوان های اطراف کم کم آغاز به مردن می کنند.

    ربیعی معتقد است چنین حالتی به تدریج بر روی قطعه کاشته شده نیز تاثیر گذاشته و در نهایت به خرابی آن ختم خواهد شد فرایندی که «محافظت از فشار» نام داشته و پس از آن بیمار باید جراحی بازسازی را برای جایگزین کردن قطعه تحمل کند. با این حال فوم جدیدی که ابداع شده است با دارا بودن ضریب ارتجاعی مشابه با استخوانها به خوبی قادر است با هماهنگی با دیگر استخوانها از بروز این پدیده جلوگیری کند.

    ربیعی به منظور درک بهتر شباهتهای فوم فلزی جدید با استخوانهای طبیعی می گوید:«ضریب ارتجاعی استخوان های طبیعی 10 تا 30 گیگا پاسکال است در حالیکه ضریب ارتجاعی تیتانیوم در حدود 100 گیگاپاسکال بوده و ضریب فوم فلزی ساخته شده دقیقا مانند استخوان است. همچنین به دلیل داشتن حفره هایی مانند آنچه در بافت استخوانها دیده می شود این ماده از وزن بسیار کمی نیز برخوردار است».

    بر اساس گزارش ساینس دیلی ، ربیعی ادامه می دهد سطح خشن و زبر این ماده به خوبی با ساختارهای استخوانی جدید در اطراف خود ترکیب شده و به بدن این امکان را می دهد تا بر روی سطح ماده ترکیبی جدید از استخوانها را به وجود آورد که به این شکل مقاومت مکانیکی و قدرت آن افزایش پیدا خواهد کرد.



    فوم فلزی فسانه ربیعی دانشگاه کارولینای شمالی