سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • کلیه ی خدمات سایت تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.لطفا از پرداخت وجه خودداری نمایید..
  • ""
  • ""
  • اصطلاحات عملیات حرارتی

    Age Hardening

    پیرسختی فرآیندی است که فولاد به مروز زمان و یا با افزایش دما سختی و مقاومتش را افزایش می یابد و بطور معمول نرمی فولاد را کاهش می دهد. پیرسختی معمولاً به دنبال خنک سازی سریع یا سردکاری اتفاق می افتد و بر روی تمام ورقهای نوردسرد انباری تأثیر می گذارد. برای فولادهایی کشش ضمانت استاندارد 6 ماه می باشد.


    Aging

    پیری تغییرات در خواص فیزیکی و مکانیکی است و موقعی اتفاق می افتد که فولاد کم کربن برای مدت زمانی انبار شود. و C و N بتوانند خود را به نابجایی ها برسانند و از لغزش صفحات کریستالی جلوگیری کنند. پیری همچنین با در معرض قرار گرفتن فولاد در درجه حرارت بالا شدت می یابد.


    Annealing

    این یک روش عملیات حرارت دهی است که بوسیله آن کلاف فولادی نوردسرد برای شکل پذیری و خم کاری آماده و مناسب تر می شود . ورق فولادی در یک درجه حرارت مشخص در مدت زمان کافی گرم می شود و سپس خنک می شود . دلیل انجام این عملیات حرارت دهی این است که ساختار و دانه ها در هنگام نوردسرد ، به هم فشرده می شوند و بدین ترتیب فولاد ترد و شکننده می شود . عمل بازپخت در واقع ساختار ذرات کریستالی فولاد را با ایجاد دانه های جدید در درجه حرارت بالا دوباره بوجود می آورد . روش بازپخت به دو طریق می تواند انجام پذیرد: یک پخت (Batch) و مداوم (Continuos) در روش اول 3 تا 4 کلاف نوردسرد روی هم قرار می گیرند و محفظه ای از بالا روی آنها را می پوشاند . تا مدت 35-24 ساعت ، ‌فولاد در یک فضای بدون اکسیژن (بنابراین زنگ نمی زند) حرارت می بیند و به تدریج خنک می شود . روش دوم که همان روش مداوم است معمولاً بخشی از یک خط اندودکاری ، کلاف فولادی باز می شود و از میان یک سری حلقه های عمودی در یک محفظه گرمکن عبور می کند و میزان حرارت و خنک سازی برای دستیابی به خواص مکانیکی فولاد کنترل می شود.


    Argon – Oxygen Decarburization

    کربن زدایی با گازهای اکسیژن - آرگون کربن زدایی با گازهای اکسیژن – آرگون ، روشی است برای تصفیه بیشتر فولاد زنگ نزن از طریق کاهش میزان کربن در فولاد زنگ نزن . انجام این فرآیند بدین خاطر است که کربن در فولاد زنگ نزن باید کمتر از فولاد کربنی یا کمتر از فولاد آلیاژی باشد (برای نمونه فولاد حاوی عنصر آلیاژی کمتر از 5 درصد ) . در حالی که کوره های قوس الکتریکی وسیله مرسوم برای ذوب و تصفیه فولاد زنگ نزن هستند . کربن زدایی با اکسیژن – آرگون (AOD) یک مکمل اقتصادی محسوب می شود بطوری که زمان عملیات ذوب و درجه حرارت را در فولادسازی به روش کوره های قوس الکتریکی کوتاهتر و پایین تر می آورد. در این فرآیند ، فولاد مذاب و تصفیه نشده از کوره های قوس الکتریکی به داخل پاتیل جداگانه ای منتقل می شود و مخلوطی از گازهای اکسیژن و آرگون از کف پاتیل به داخل فولاد مذاب دمیده می شود سپس عاملهای تمیزکننده به همراه گازهای فوق الذکر به داخل پاتیل اضافه می شوند تا ناخالصی ها را حذف نمایند. در حالی که اکسیژن با کربن موجود در فولاد تصفیه نشده ترکیب می شود تا میزان کربن آن را کاهش دهد. وجود آرگون موجب تقویت میل ترکیبی کربن با اکسیژن می شود و از این رو حذف کربن را تسهیل می کند.


    Batch Anneal

    بازپخت غیرمداوم فرآیندی است که بوسیله آن تعدادی کلاف فولادی (4 کلاف بصورت عمودی روی هم قرار گیرند) به مدت طولانی در معرض عملیات حرارتی قرار داده می شوند . این فرآیند ورقهای نورد سرد را قادر خواهد ساخت تا با کریستالیزه شدن کامل به محصولی تا حد ممکن نرم تیدیل شوند تا خصوصیات مورد نظر مشتری را تأمین نمایند.


    Calorizing

    کالوریزه کردن پوشاندن آلیاژهای آهن دار با آلومینیم یا آلیاژهای آهن و آلومینیم است که ایجاد یک لایه مقاوم در برابر اکسایش می کند. این عمل با حرارت دادن جسم در گرد آلومینیم در درجه حرارت 800 تا 1000 درجه سانتی گراد انجام می شود.


    Carbo-Nitriding

    کربورنیترید کردن فرآیند و روش سخت کردن فولاد است که در آن اجزاء فولاد در یک اتمسفر حاوی کربن و نیتروژن حرارت داده می شود.


    Carburising

    کربن دهی وارد کردن کربن در لایه سطحی فولاد که حاوی کربن کم است . این روش بوسیله حرارت دادن در واسطه کربن دار جامد ، مایع یا گاز انجام می شود. عمق نفوذ کربن در سطح فولاد با میزان حرارت و زمان عملیات کنترل می شود بعد از کربن دهی برای سخت کردن اجزاء تشکیل دهنده فولاد بوسیله حرارت دهی در درجه حرارت مناسب و سرمادهی لازم است .


    Case – Hardening

    برون سخت سازی فرآیند سخت سازی سطح فولاد در حالیکه داخل آن بدون تغییر می ماند ، فولادهای کربنی و آلیاژی برای برون سخت سازی مناسب هستند عناصر سخت پذیر در آنها . مقدار لازم موجود باشد. در این فرآیند مخصوصاً در مورد فولادهای آلیاژی با یک پوسته سخت و مغزی چقرمه بوجود می آورد.


    Cladding

    روکش کاری ،‌روش مورد استفاده در پوشش فولاد کربنی یا فولاد کم آلیاژی (فولاد حاوی عنصر آلیاژی زیر 5 درصد) با فولاد زنگ نزن است . این روش ، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی فولاد معمولی را افزایش می دهد و در مقایسه با استفاده محض از فولاد زنگ نزن از هزینه بسیار کمتری برخوردار است . به سه روش این کار انجام می گیرد که عبارتند از : 1) جوشکاری فولاد زنگ نزن بر روی فولاد کربنی 2) ریختن فولاد زنگ نزن مذاب در اطراف یک تختال فولاد کربنی جامد در قالب 3) قرار دادن تختالی از فولاد کربنی بین دو ورق فولاد زنگ نزن و اتصال آنها با نورد در درجه حرارت بالا در کارخانه نورد ورق .


    Coating

    اندودکاری ، رنگ کردن ، پوشش کردن فرآیندی است برای پوشش دادن فولاد با ماده دیگر که غالباً برای مقاومت در برابر خوردگی است (مثل قلع ، روی یا کروم) . 1. شکلی از سطح حفاظتی یا تکمیل کاری زینتی است . سطوح حفاظتی در قبال خوردگی یا سایش با آبکاری الکتریکی ، رسوب شیمیایی ،‌ غوطه دادن ، جوشکاری ، پاشیدن ، تبخیر حرارتی در خلاء یا جوی از گازی خنثی صورت می گیرد که همراه پیوندی مکانیکی یا نفوذی با فلز بنیانی است . 2. استفاده از پوشش محافظ در سطح ورقهای فولادی ‌، یکی از روشهای مؤثر کاهش اکسایش فلز و عیوب حاصل هنگام حرارت دیدن در حرارتهای زیاد است .

    Cold Galvanizing

    گالوانیزه کاری سرد روش کاربرد اندودهای محافظ روی است و شامل گرد روی بسیار نرم و یک چسب در یک حلال ، مانند پلی استیرن و غیره است . حلال تبخیرشده و لایه ای محتوی حدود 95 درصد روی از خود باقی می گذارد ، در حقیقت رنگ گردن با رنگ غنی از فلز روی است .


    Corex

    کورکس فرآیند کورکس یک روش ذوب با کاربرد زغال سنگ است که فلز مذاب یا چدن خام تولید می کند. محصول این روش می تواند توسط کارخانجات ذوب فولاد به روش کوره های قوس الکتریکی یا به روش کوره بلند استفاده شود. در این فرآیند زغال سنگ کک نشده را در یک واکنشگر ذوب که آهن مذاب نیز تولید می کند به گاز تبدیل می کند . زغال سنگ تبدیل شده به گاز به داخل یک کوره عمودی تزریق می شود و در اینجا اکسیژن از کلوخه سنگ آهن و یا گندله جدا می شود ، سپس آهن احیاء شده به واکنشگر ذوب ارسال و آن را تغذیه می کند.


    Corex Process

    فرآیند کورکس فرآیند کورکس با حذف باتریهای کک سازی ، از دو کوره تشکیل شده : کوره ذوب و مولد گاز و کوره احیاء کننده . در کوره ذوب و مولدگاز . زغال سنگ از بالا وارد گنبد آن گردیده و با سوختن و تولید حرارتی حدود oc1000 ، تجزیه حرارتی صورت گرفته و گازهای اکسیدکربن ،‌ گازکربنیک ، هیدروژن سولفوره (H2S) و Co2 تولید و حداکثر حدود 1 درصد گاز متان باقی می گذارد . این گازها پس از گردگیری وارد کوره دوم یعنی کوره احیاء می گردند. گرد حاصله وارد کوره اول می شود . در کوره احیاء ،‌ سنگ آهن یا گندله یا کلوخه و اضافات از بالا وارد و با گازهای احیاء کننده ،‌ که از پهلو وارد آن شده برخورد و احیا و به آهن اسفنجی تبدیل می گردد. آهن اسفنجی حاصله وارد کوره ذوب و مولد گاز می شود. اکسیژن نیز از پایین وارد این کوره می گردد. آهن اسفنجی در این کوره ذوب و به فلز مذاب یا چدن تبدیلی و سرباره تبدیل که به طرق سنتی به فولاد تبدیل می گردد. قسمتی از گازهای حاصله از کوره ذوب و مولد گاز بدین طریق استفاده می شود.


    Decarburisation

    کربن زدایی خارج شدن کربن از سطح فولاد در نتیجه حرارت دهی در محیط کم کربن ، در طی نورد فولاد ، سطوح داغ در معرض اثرات کربن زدایی اکسیژن در محیط قرار می گیرند و بدین صورت سطح فولاد از کربن تهی می شود.


    Decopperisation

    مس زدایی حذف مس از فولاد مذاب است .


    Degassing

    گاززدایی دفع گازهای محلول در فولاد مذاب قبل از ریخته گری با مواد گازهایی بی اثر مانند آرگون و یا با ترکیبات خاص گازهایی مضر را (H2 - Co – N2 – o2) از فلز مذاب خارج می کنند .


    Deoxidation

    اکسیژن زدایی عناصری همچون سیلیس و آلومینیوم هنگامی به فولاد مذاب اضافه می شوند تشکیل اکسیدهای بادوامی را می دهند و مقدار اکسیژن محلول در مذاب را کاهش می دهند قابلیت حل شدن اکسیژن در فولاد با کم شدن درجه حرارت در هنگام جامد شدن فولاد کاهش می یابد و اکسیژن اضافی ترکیب می شود و ایجاد منواکسید کربن می کند.


    Desulfurization

    گوگرد زدایی عملیاتی است که توسط آن یک ترکیب شیمیایی پایه قلیایی خاکی به داخل پاتیل حاوی فلز مذاب تزریق می شود تا گوگرد را قبل از بارگیری فلز مذاب به داخل کوره اکسیژنی خارج سازند .این عملیات بدین دلیل است که گوگرد در عملیات ذوب در کوره بلند از طریق کک به فولاد وارد میشود و تعداد اندکی از فولادسازان وجود دارند که قادر به خارج کردن گوگرد از فولاد هستند. به دلیل اینکه گوگرد اضافی در فولاد تأثیرمنفی تری گرم یا سرخ شکنندگی داشته بر ویژگیهای جوشکاری و شکل پذیری فولاد می گذارد، لذا ، کارخانجات فولاد باید این مرحله را به فرآیند فولادسازی خود اضافه نمایند.


    Detining

    قلع زدایی ، قلع گیری روش بازیابی قلع از حلبی ها قراضه است .


    Dip Coating

    اندودکاری غوطه ای اندودی است که با فرو بردن فولاد در مذابی همچون قلع و روی ایجاد می شود.


    Dipping Acid

    فروشویی اسیدی فروبردن قطعه فولادی در حمام اسید برای اسیدشویی و پوسته زادیی و غیره است و این کار را می توان با اسیدکلریدریک و اسیدسولفوریک انجام داد.


    Electroplating

    آبکاری فرآیندی است که با استفاده از الکترولیز فلزی را روی فلز پایه می نشانند. این پوشش دهی می تواند کارکردی (برای حفاظت از خوردگی) یا برای تزیین باشد.


    Flux

    کمک ذوب عامل تصفیه کننده آهن است . عناصر قلیایی خاکی از جمله سنگ آهک و آهک با ناخالصی های درون مذاب واکنش نشان می دهد و ایجاد سرباره میکند . سرباره بوجود آمده بر روی آهن مذاب که نسبتاً سنگین تر است شناور می شود.




    :: برچسب‌ها: عملیات حرارتی اصطلاحات